Is een fobie aangeboren of aangeleerd (in de loop van je leven)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Powergen
12 jaar geleden
Ik denk zelf aangeleerd omdat ik ooit alleen vast heb gezeten in de lift. Sinds dien durf ik niet meer met de lift, daarvoor wel.

Het beste antwoord

Het is belangrijk om te beseffen dat de wetenschappelijke kennis op het gebied van het ontstaan van angststoornissen en fobieën nog altijd niet volledig is. Vermoedelijk liggen er altijd meerdere oorzaken ten grondslag van een angststoornis. Een fobie ontstaat waarschijnlijk pas als gedurende een langere periode meerdere van deze factoren tegelijkertijd een rol in iemands leven spelen. Er is dus geen sprake van één definitieve oorsprong van een fobie. Hieronder volgen enkele mogelijke oorzaken.

Ik raad u aan om op deze site alle verschillende theorieën te bekijken want het past niet in deze tekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een fobie is een angst die buiten proporties is.

Sommige angsten (voor slangen) zijn waarschijnlijk deels aangeboren. Een fobie daarentegen ontwikkelt zich. Dat kan vanuit een oerangst zijn, maar ook volledig geconditioneerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fobie op zich in aangeboren noch aangeleerd: Het ontwikkeld zich in de loop van je leven voor iets specifieks dat jou 'trickerd'.
Maar de gevoeligheid voor voor het ontwikkelen van een fobie kan wel heel goed in de genen zitten!

Kortom: De gevoelheid voor het ontwikkelen van een fobie kan geerfd zijn, maar het type fobie op zich ontwikkel je in de loop van je leven.