krijg ik vitamine D binnen via een zonnenbank?

Winterdipje krijg je door tekort aan vitamine D.. Krijg ik dit binnen via een zonnenbank en is dit voldoende ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamine d zit in vette vis.
Pak gewoon eens een gerookte makreel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een winterdipje wordt niet uitsluitend veroorzaakt door een gebrek aan vitamine D - het gaat om licht in ruimere zin.

Het beste antwoord

Om vitamine D te kunnen produceren in de huid moet de zonkracht meer dan 3 zijn. De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht die de aarde bereikt. Een factor die daarop van invloed zijn:

Golflengte van de UV-B straling: Vorming van vitamine D uit 7-dehydrocholesterol vindt in de huid plaats bij blootstelling aan ultraviolet (UV-B) licht met een golflengte tussen 290 en 315 nm (met de hoogste synthese tussen 295 en 297 nm).[17][18] Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd, aangezien dat deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) eveneens roodkleuring, verbranding en huidkanker kan veroorzaken. Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats. Niettemin worden bij zonnebankgebruikers aanmerkelijk betere vitamine D-spiegels gevonden dan bij mensen die daar geen gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de zonnebank zou voor een geringe hoeveelheid vitamine D zorgen. Het probleem is de uitvoerbaarheid en daarnaast is het slecht voor het milieu als iedereen een zonnebank aanschaft en daar vervolgens dagelijks te lang onder gaat liggen. Maar je krijgt wel vitamine D binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebruik van een zonnebank bevordert wel de aanmaak van vitamine D echter is het afhankelijk van het voedsel dat u eet of het voldoende zal zijn.