zie uitleg?

je kent het vast wel, kramp in een teentje, wat erg veel pijn kan doen. Diezelfde kramp heb ik de laatste tijd regelmatig in mijn kuiten gehad. Vooral mijn rechter kuit krampt vaak. Nu is het dus zo, dat gisterochtend mijn rechterkuit langer en heftiger dan normaal verkrampt was, ik lag echt te kreunen van de pijn. Sinds gisterochtend heb ik geen kramp meer gehad, maar tijdens het lopen doet mn kuit erg veel pijn. Mijn vraag is:
Waar komt die kramp vandaan, wat kan ik er tegen doen, en wat kan die pijn die ik nu bij het lopen heb betekenen?

(ik begrijp uiteraard dat jullie geen medisch advies kunnen geven, en als het blijft zal ik ook naar een dokter gaan, dus dat hoeven jullie niet te noemen.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Magnesium is vaak het toverwoord als je veel last hebt van kramp. Voordat je aan de supplementen gaat, kun je ook kijken of je wel voldoende magnesiumhoudende voedingsmiddelen gebruikt:

Voeding die rijk is aan magnesium
cacao
volkoren/meergranenbrood
tarwezemelen
sojaproducten
noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten)
pinda's
bonen
granen
zonnebloempitten en sesamzaad
roggebrood
donkere bananen
risotto en zilvervliesrijst
spinazie
ananas
pompoenpitten
makreel
krab
heilbot
pruimen

Er is overigens niks mis met supplementen slikken, maar als je het uit je gewone voeding kunt halen is dat natuurlijk altijd een verbetering!

Als je veel last hebt van kramp in je kuiten, kun je ook het voeteneind van het bed een beetje ophogen. Verder kun je op het moment van de kramp zelf, de spier zo lang mogelijk maken (dus strekken met je tenen naar je neus, of gaan staan en naar voren leunen met je hielen op de grond). Dat voelt in eerste instantie als een verergering, maar daarna gaat de kramp sneller over.

Ik heb er zelf tijdens mijn zwangerschappen veel last van gehad. Au!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Spierkramp (vaak: kramp) is het onwillekeurig plotseling pijnlijk samentrekken van de vezels van spieren. Normaal gesproken is een deel van de vezels van een spier in rust, terwijl een ander deel zich samentrekt, en wordt het rusten en actief zijn van spiervezels afgewisseld.
Kramp kan verschillende oorzaken hebben, zoals zware belasting van de spieren tijdens sporten, een verkeerde zithouding, een tekort aan magnesium, calcium, zout of glucose, dehydratie, te sterke afkoeling van de spieren (bijv. bij zwemmers), ziekte of vergiftiging.
Magnesium en calcium spelen beide een grote rol bij de spiercontractie. Sporters hebben een grotere behoefte aan magnesium[bron?]. Een tekort kan leiden tot krampen.
Kramp kan in veel delen van het menselijk lichaam voorkomen. Vaak komt kramp in de kuiten voor. Het uitrekken van de spieren kan in dit geval helpen de kramp tegen te gaan.
Enkele andere lichaamsdelen waar men kramp kan krijgen zijn onder meer de voeten, handen, armen en de buik. Indien kramp regelmatig terugkeert, kan de huisarts om deze reden bezocht worden.
Vaak voorgeschreven middelen zijn magnesium(fosfaat)tabletten en Inhibin dat hydrokinine als werkzame stof gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, idd
Tijd voor de podoloog.
Wel even een verwijsbrief halen bij de huisarts.
De meeste ziektekostenverzekeraars dekken de kosten, rond de 180€
( ja, ervaringsdeskundig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn broer heeft ook een tijd lang (minstens een halfjaar, dus weet wat je te wachten staat) veel kramp gehad in zijn kuiten...

hiervoor is hij naar de huisarts gegaan, en zei de huisarts dat je karnemelk moet drinken... dat schijnt te helpen.

ook zat hij toen bij de fysiotherapeut gelopen. (wellicht moet je eens laten kijken of je zooltjes nodig bent..?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak heeft het te maken met magnesiumtekort. Gebruik magnesiumtabletten (van bijvoorbeeld bioactive) en je hebt diezelfde dag al resultaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kramp is een ongecontroleerde en plotselinge samentrekking van een spier. Meestal gaat het hierbij om spieren die zich rond een gewricht bevinden, in de benen vooral in de kuit, de quadriceps en de hamstring. Maar ook arm- of zelfs buikspieren kunnen in een pijnlijke kramp schieten. De oorzaak van kramp is niet helemaal bekend. Maar we weten wel dat de pijnlijke aandoening vooral voorkomt na zware belasting van de spieren. Ook een verkeerde houding en uitdroging kunnen tot kramp leiden. Het strekken van de spieren en een stevige massage laten de kramp afnemen. Een goede warming-up en vooraf stretchen kunnen het risico op kramp verminderen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kramp in de kuiten heb ik ook met een zekere regelmaat. Het is een gemene pijn maar is toch tamelijk gemakkelijk te verdrijven.

Je gaat op je rug liggen en laat je partner je voet beetpakken.
Met zijn/haar linkerhand ondersteunt hij/zij je hiel en met zijn/haar rechterhand duwt hij/zij je voorvoet van zich af, dus jouw richting uit.

Je kuitspier wordt op deze wijze wat opgerekt De kramp verdwijnt daardoor als sneeuw voor de zon. Waarna je je benen weer normaal kunt gebruiken.

Als je alleen bent moet je bovenstaande handelwijze proberen zoveel mogelijk te benaderen door op je tenen te gaan staan en naar voren te hangen om zo de achterste spieren van je onderbeen proberen wat op te rekken.

Veel succes!

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook soms ineens kramp ....maar ha ja dit met een heel andere reden als jij.....

maar ik krijg daarvoor akineton voorgescheven..... ja das een wonder middeltje tegen krampen : het is een soort spierverslapper

ha nu ben ik ook geen arts hoor .... dus ja ik wil je niet aan de pillen helpen....

maar ja het bestaat dus wel : een medicijn tegen spierkrampen

ik heb het dus ook en het leek wel of ik stierf ai ai