Hoe kom ik van mijn onzekerheid af?

Ik ben kwa persoonlijkheid een heel onzeker persoon.
Op het sociale gebied heb ik geen problemen.
De grote problemen liggen toch echter bij het opkomen voor mezelf, dit vind ik erg moeilijk en ik dans dan ook vaak naar de pijpen van een ander om mezelf geen schuldgevoel te geven. Ook heb ik extreem veel last van examenvrees. De zenuwen lopen soms zo erg op dat ik er buikpijn van krijg.
Het is misschien een rare vraag, maar weet iemand hier een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is helemaal geen rare vraag die bestaan niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, gelukkig voel ik me geen idioot :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je wel wat hebt aan dit boek : "The ultimate secrets of total self-confidence" van Dr. Robert Anthony Bronnen:
- http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/the-ultimate-secrets-of-total-self-confidence/1001004008565369/index.html#product_overview
zondag
12 jaar geleden
Misschien heb je iets aan het boek "Als ik nee zeg voel ik me schuldig" van M. J. Smith. Bronnen:
- http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/als+ik+nee+zeg+voel+ik+me+schuldig/search/true/searchType/qck/N/8299/Ntk/books_all/sI/true/sA/303/index.html

Het beste antwoord

Dat je buikpijn van de zenuwen krijgt is niet zo vreemd, dat heeft bijna iedereen die examen moet doen, de een krijgt buikpijn, de ander hoofdpijn en de volgende moet 6 keer per uur naar de wc.
Het onzeker zijn is ook iets wat veel mensen zullen herkennen. Nee zeggen is soms moeilijk.
Ga eens na in welke situatie je vaak ja zegt terwijl je eigenlijk nee had willen zeggen, als je weet waar die valkuilen zitten kan je er makkelijker iets aan doen. Is het streeds bij dezelfde persoon, of gaat het om een bepaalde vraag.
De volgende stap is dat je je dan voorneemt om de volgende keer nee te zeggen.
makkelijk is het niet, maar als je het vaker doet zal je merken dat het makkelijker gaat.
Bepaal én bewaak je eigen grenzen !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je hulp. Mijn ouders zeggen vaak dat ik wat harder moet worden wat betreft mijn persoonlijkheid. Misschien moet ik het gewoon eens een aantal keer proberen. in ieder geval bedankt voor je antwoord :)

Andere antwoorden (1)

Je zult het met kleine stapjes kunnen doen, dingen waarvan je denkt dat gaat me net iets te ver, bij de ander aangeven wat het voor jou betekend. Jij bent de persoon die je grenzen moet aangeven, als je dat eenmaal doet zullen mensen ook weten dat je langzaam maar zeker voor jezelf gaat opkomen en je niet telkens vragen om van alles voor ze te doen. Je kunt ook een assertiviteitscursus volgen, de huisarts weet wel waar je die bij jou in de buurt kunt doen, of kijk op internet of er een in de buurt is. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik ga er zeker wat aan doen :)