Zit er een logica in de benoeming van de vitamines?

Ik ben me aan het verdiepen in vitamines en mineralen. In het boek wordt vermeld dat vroeger alle vitamines een letter van het alfabet hebben gekregen. Daarnaast bestaat Vitamine B uit B1, B2, B6, B11 en B12 (waar een gebreksziekte van bekend is). Maar waar is die benoeming vandaan gekomen? Hebben ze alle vitamines zomaar een letter uit het alfabet gegeven? En in het geval van de vitamine B-groep, hebben ze zomaar een cijfer gekregen of zit er ergens een logica in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is het zo: ze hebben de gevonden vitamines opeenvolgende letters van het alphabet gegeven, dus de eerste A, de tweede B enzovoorts. Later kregen ze in de gaten dat B heel complex in elkaar zit, en hebben ze varianten of ondersoorten een cijfer gegeven, dus B1, B2, enz. Ook kwamen ze er achter dat vitamines F-J òf toch geen vitamines waren òf varianten van B, dus vandaar dat die niet meer bestaan. Tenslotte wil de Duitse ontdekker van de vitamine K heel graag dat het K werd omdat het te maken heeft met Koagulation (=stolling) van het bloed, en omdat de K zo'n beetje aan beurt was, kwam dat goed uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen logica. Ze hebben gewoon doorgenummerd. Al de vitamines B hadden net zo goed C D etc. kunnen heten. Ze vormen geen groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt wat Dovr zegt dat ze gewoon zijn begonnen met letteren, en ze er na meer onderzoek naar de B-vitamines achter kwamen dat er werkelijk verschillende stoffen verantwoordelijk zijn voor de effecten.

Het bleek ook dat ze dezelfde stoffen ( in geval van B-vitamines) meermaals hadden ontdekt, en er dus gaten in de nummering van de B-vitamines zijn ontstaan.