Hoe kan ik het beste iemand helpen met een Avoidant Personality Disorder?

Ik heb een vriend die aan Avoidant Personality Disorder leidt.
Hij bezoekt ook regelmatig zijn psycholoog.
Maar wat kan ik doen om hem te helpen?
Ik bedoel er moet toch wel iets zijn hoe ik hem ervanaf kan helpen? Of iets kan doen waardoor het minder wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Persoonlijkheidsstoornissen hebben per definitie een langdurig beloop, waarbij er een duurzaam patroon is van bepaalde gedragingen in verschillende facetten van het functioneren. Of een persoonlijkheidsstoornis echt te 'genezen' is, is sowieso punt van discussie. Het komt echter voor dat de diagnose bij iemand wordt gesteld, en dat die persoon na enige tijd (en zeker na goede behandeling) zoveel beter functioneert dat iemand niet meer voldoet aan de diagnostische criteria, dus ik zeg niet dat het niet beter kan worden.

De grens tussen een vermijdende persoonlijkheidsstoornis en een sociale fobie is bovendien nogal vaag, maar van de specifieke fobieën is de sociale fobie ook absoluut de moeilijkst behandelbare: het is dus geen gemakkelijker materie. Jij kunt deze persoon dan ook niet van zijn persoonlijkheidsstoornis afhelpen. Het is maar de vraag of zijn psycholoog dat kan.

Je kunt hem wel helpen natuurlijk. Stimuleer hem om dingen te doen die hij goed kan, zodat hij misschien wat groeit in zelfvertrouwen. Praat over dingen, misschien helpt hem dit om wat meer inzicht te krijgen van het irrationele van zijn eigen gedachten. Bedenk wel dat de onzekerheid en twijfel niet zomaar verdwijnen: iemand die zich minderwaardig voelt en bang is voor afwijzing, kun je helaas niet volledig laten merken dat hij NIET wordt afgewezen, omdat hij altijd nog kan denken dat je maar gewoon zégt dat je hem waardeert, of dat hij iets goed gedaan heeft, maar dat je dat niet werkelijk meent.

Doe gewoon je best, en probeer een goede vriend te zijn. Neem ook niet de verantwoordelijkheid op je voor zijn persoonlijkheidsproblematiek: die verantwoordelijkheid is niet van jou, en kun je ook niet dragen. Als je écht wilt weten wat jij als vriend het beste kunt doen, zou je kunnen vragen of hij met zijn psycholoog kan overleggen of het misschien zinnig is dat je een keer meegaat, of dat de psycholoog misschien tips heeft voor hem voor hoe hij zijn vrienden kan betrekken bij de therapie. Maar pas dus wel op dat jij niet deze verantwoordelijkheid naar je toe gaat trekken. Hij heeft een psycholoog, die behandelt hem. Jij bent een vriend, dus jouw 'taak' is om hem vriendschap te bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is er een waar ik nog niet van gehoord had:

AvPD/APD, een HOOFDletteraandoening.
Dat kan wel kloppen, want in het Nederlands heet het
OPS.
De ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (OPS) is een persoonlijkheidsstoornis die zich kenmerkt door geremdheid en het gevoel minderwaardig te zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontwijkende_persoonlijkheidsstoornis

Uit onderzoek blijkt dat mensen met OPS, net als mensen met een sociale fobie, zeer veel aandacht hebben voor hun eigen reacties in het sociale verkeer.
In tegenstelling tot mensen met een sociale fobie letten ze echter ook sterk op de reacties van hun omgeving en heeft de problematiek een meer gegeneraliseerd karakter.

Nee, je kan niets doen om hem er van af te helpen.
De enige die dan kan is hijzelf.

Lees er over.
Geef de vriend een goed en gewenst gevoel.
Veel complimenteren enzo.
Maar jij bent slechts een heel klein radartje in zijn hele leven.