Wat is het verschil tussen een ligament en pees?

Zoals de titel het zegt: wat is exact het verschil tussen een ligament en een pees?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.1K

Antwoorden (2)

Een pees of zeen is een verbinding tussen een spier en een bot, waarmee de spieractiviteit op het bot wordt overgedragen.

De functie van pezen is spieren stevig aan je skelet binden.

Een Ligament (afkomstig uit het Latijn: ligare - binden, verbinden) is een band van bindweefsel om een gewricht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ligament_(anatomie)
Een knieband is een ligament, een band in de knie. In de knie zitten een aantal van die banden (ligamenten), die als functie hebben het bij elkaar houden van de botstructuren.
Dus niet het verbinden van bot aan spieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligament is een band van collagene bindweefselvezels die de gewrichten bijeen houden. Bekijk het als een spanband die je gebruikt om een vracht bij elkaar te houden
Zonder deze banden zouden onze gewrichten niet kunnen functioneren omdat ze ongecontroleerd over elkaar zouden bewegen. Zij hebben een ondersteunende functie

Een pees is dat gedeelte dat de kracht van de spier overbrengt op het bot. Het heeft een bewegingsfunctie.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey, alvast een + voor het antwoord, ik heb nog een vraagje hierover... Er wordt vaak aangeraden aan mensen met een zwakke rug om een korset op te bouwen (rug- en buikspieren kweken) zodat de spieren de omliggende weefsels en botten opvangt, maar hoe zit dat met pezen en ligamenten? Ik bedoel, stel als je kampt met een chronische ontsteking in je pezen of ligamenten en tevens heb je zwakke rug- en buikspieren, zal die ontsteking (voornamelijk de pijn) verminderen wanneer je rug- en buikspieren verstevigd/opbouwt of is dat niet van toepassing bij ligament- en peesontstekingen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een ontsteking hebt over al de ligamenten en pezen dan heeft dat een andere oorzaak dan bv een ontsteking wegens overbelasting van een pees of ligament, Ik ben geen dokter maar ik vermoed dan ook dat training de ontsteking dan niet beter maken,
Wat betreft de rug heb je twee soorten spieren Dat zijn de stabilatoren wat de spieren zijn die zorgen dat de rug de rug 1 geheel vormt en blijft,
En de spieren die er voor zorgen dat de rug beweegt, dus zijn geven de kracht,
Bij training worden meestal de bewegingsspieren van de rug getraind en worden de stabilatoren verwaarloosd. Daardoor komt er een onevenwicht met rugproblemen en ontstekingen tot gevolg,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus naast de normale core oefeningen zijn oefeneningen zoals "Hyperextensions" en "Deadlifts" aan te raden om een rechte/sterke rug te ontwikkelen? http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BWHyperextensionHead.html http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door ons is er niets aan te raden, dit is het werk van de dokter en de kinesist die een programma opmaken.
Dat het soms heel banaal is het volgende. Patient heeft rugklachten, en gaat naar verschillende dokters zonder resultaat. Patient komt bij mijn huisdokter terecht en bij een huisbezoek stelt mijn dokter vast dat er een grote kader met schilderij scheef hangt. De man hangt het schilderij recht en is daarmee ook van zijn rugprobleem vanaf, doordat hij niet meer scheef loopt door de scheve kader.
Om maar te zeggen dat je hier geen adviezen moet zoeken maar dat je beroepsmensen moet aanspreken.
De oefeningen die je laat zien kunnen moordend zijn voor je rug als je een probleem hebt. Ook een slechte techniek bij uitvoeriing van deze oefeningen kan fataal zijn voor je rug.
De oefeningen waarvan ik spreek voor de stabilatoren van rug worden gegeven in een rugschool,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moordend? Hoe bedoel je?