Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik mijn vriendin helpen met haar moeders burn out?

mijn vriendin haar moeder heeft een burn out, ze vertelt alles over haar moeder en ik weet niet hoe ik haar kan helpen , ze heeft het nu al een half jaar en ze heeft last van agressie aanvallen en ze zegt tegen mijn vriendin dat het door haar komt, maar dat is niet zo. hoe kan ik haar helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
855

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Naar haar luisteren, luisteren en luisteren, er dus altijd voor haar zijn, adviseer haar eens met haar huisarts te gaan praten, die kent moeder en dochter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bereidwillig oor is altijd goed. Misschien kun je samen met haar ook wat onderzoeken (bijv. op internet) wat een burn out veroorzaakt en wat de gevolgen ervan zijn. Je kunt er dan voor zorgen dat je vriendin de prikkelende houding van de moeder niet al te persoonlijk aantrekt, maar weet dat ze gewoon vol zit en geen energie heeft om haar liefdevol aandacht te geven. Mensen met een burn out kunnen over het algemeen heel weinig verdragen en sluiten zich het liefst af.
Misschien kun je ook (nog) wat vaker leuke dingen doen met je vriendin zodat haar moeder wat meer tot rust kan komen.
Maar weet wel, meestal gaat het wel over maar hoelang is maar de vraag. Van enkele maanden tot jaren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt haar helpen door naar alle dingen die ze je verteld te luisteren en haar helpen te relativeren.

Voorbeeld: ze verteld dat haar moeder bv geschreeuwd heeft over iets tegen haar en is daar erg door van slag.
Je kunt dan helpen relativeren door haar te vragen, wat is erg gebeurd, wat deed dat met haar moeder, hoe handelde die daarna en wat was het gevolg van die handeling.
Vriendin stootte een glas melk om. Moeder was meteen uit haar goeie bui en begon te trillen. Moeder gooide de thee doek naar vriendin en begon te krijsen dat ze moest opletten. Vriendin geschrokken, moeder baalt dat het weer zo liep.

Op deze manier help je haar de situatie beter te analyseren en kan ze helderder nadenken over wat nu echt haar aandeel is en die is waarschijnlijk veel kleiner dan dat het voelt voor je vriendin. Ook zou je samen naar bv de bieb kunnen gaan en eens gaan inlezen over burnout, als je weet wat een burn out is, hoe het zich uit is het ook al makkelijker om mee om te gaan. En via de huisarts kun je ook deelnemen aan een lotgenoten bijeenkomst waar je vriendin wellicht veel aan kan hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding