als de dokter vraagt of je al sex hebt gehad (voor de pil) maakt het dan uit als ik nee zeg?ivm mijn ouders

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (8)

Ja dit maakt uit. Je moet niet teegen je huisarts gaan liegen. Je huisarts heeft een geheimhoudingsplicht. Dus je ouders krijgen hier niets van te weten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even daarnaast:
- Het is handig als je huisarts het weet: De arts kan dan bv besluiten je te testen op diverse geslachtsziekten als blijkt dat je risico gelopen hebt
- Waarom er over tegenover je ouders liegen? Speel open kaart. Het levert een ongemakkelijk weekend op, maar daarna kan je met je ouders er over praten / hoef je het niet te verbergen & je geen zorgen te maken dat ze er ooit achtre komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm...ten eerste zou ik zeggen, vertel het je ouders sowieso dat je sex gehad hebt. Waarom niet...? Ze zullen dit alleen maar fijn vinden als je het eerlijk verteld..

De dokter vraagt dit niet zomaar, en het beste is om hier eerlijk op te antwoorden.

Daarom is het handig als je het vóór het doktersbezoek ook al aan je ouders verteld, zodat ze niet verbaasd zijn als jij het bij de dokter ineens zegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je ouders mee naar de dokter gaan, dat je het daarom vroeg.
Wanneer je ouders niet meegaan kun je inderdaad ook gerust ja zeggen ivm geheimhoudingsplicht. Wees gewoon eerlijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen een dokter moet je niet liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, tegen een dokter moet je nooit liegen.
daar heb je alleen jezelf maar mee.
Zou ik niet doen - gisteren heb je al kunnen lezen, dat een arts een geheimhoudingsplicht heeft, dus beslist hierover níét zal praten met je ouders. Bovendien : iedere ouder weet, dat hun kind ooit een keer voor de eerste keer sex zal hebben - en sex is, vind ik, privé-terrein......dus om over te praten wanneer en met wie jíj wilt.
Maar een goede huisarts zal, vóór hij/zij de pil voorschrijft, even willen stilstaan bij de mogelijke besmettelijke aandoeningen, die je makkelijker oploopt als je 'het' zonder condooms gaat doen ( en dan bedoel ik niet alleen aids), dus wees gewoon eerlijk...Hij/zij zal alleen maar gerustgesteld zijn, dat je je verantwoordelijkheid voor je eigen lichaam serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al zou je liegen, waarschijnlijk krijg je een inwendig onderzoek en weet hij het antwoord wel. Maar je komt voor de pil en zal hij er volgens mij echt niet om vragen.

Maar bedenk als is de leugen nog zo snel de waarheid achter haalt hem wel.

Misschien heeft je moeder het allang gemerkt want je gaat je anders gedragen. En wacht jou moeder wel dat jij het haar zal vertellen, ze gaat niet voor niets mee met je naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je hiervoor een inwendig onderzoek krijgt hoor. En volgens mij gaat het de vraagsteller niet om liegen tegen de huisarts, ze wil gewoon niet dat haar moeder erachter komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een inwendig onderzoek? Voor de pil? Nergens voor nodig, en voor zo'n jonge meid onnodig traumatiserend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, ik kreeg echt geen inwendig onderzoek toen ik aan de pil wou hoor! De arts legt alleen wat dingen uit en bendrukt idd dat de pil niet tegen geslachtsziektes beschermt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schijnt dat de 1 het dus wel doet en een ander niet, Heb net gekeken op google en zie inderdaad dat de meeste het dus niet hebben,En als het gebeurd je dit kan weigeren.
@som snap ik hoor dat ze het haar moeder niet vertellen, maar denk je dat een moeder niet in de gaten zal hebben dat haar gedrag anders is. daarom schrijf ik ook als is de leugen nog zo snel..... maar ook n.a.v. van haar andere vraag die ze later heeft bijgesteld.
Misschien vraagt hij dat om je eventueel de morningafterpil te geven,al heb ik het idee dat het al wat langer geleden is. Maar in ieder geval,ga zo snel mogelijk naar de dokter en vertel het jouw ouders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd van jullie allemaal!
Je hebt gisteren al een soortgelijke vraag gesteld. Wat je volgens mij wilt weten is het volgende:

Je wilt naar de dokter voor de pil en je moeder wil persé mee. Maar je bent bang dat de dokter vraagt of je seks hebt gehad en je wilt daar niet op antwoorden waar je moeder bij is.

Strikt genomen mag je natuurlijk best zeggen tegen de dokter dat je geen seks hebt gehad (als je moeder erbij is). Heel handig is dat niet. Het zou beter zijn als je het je moeder kunt vertellen.

Een gesprek zonder je moeder is denk ik sowieso wel aan te raden. Dat praat toch openhartiger dan met je moeder erbij.

Een andere optie is om je huisarts voor het gesprek zelf even op te bellen en hem/haar te vertellen dat je dit nog niet aan je moeder wilt laten weten. Alles wat je je huisarts in vertrouwen vertelt mag hij nooit doorgeven. Anders schendt hij/zij het beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje wel voor je reactie , je snapt precies wat ik bedoel!
hier heb ik wel wat aan :D
Alle artsen hebben zwijgplicht en zullen dus niets over je bezoek vertellen aan je ouders.
Ook ik ging aan de pil zonder het mijn ouders te vertellen.
Mijn moeder kwam er toch achter en was vooral erg teleur gesteld dat ik het niet met hen over had gehad of in ieder geval ze er van op de hoogte had gebracht.
Je ouders weten meer van je dan je vaak denkt, stiekem doen heeft weinig zin, wees eerlijk.
Je krijgt er vertrouwen en respect voor terug.