Nee, de levervlekken (ouderdomsvlekken) hebben zo de naam gekregen omdat het de kleur heeft van de lever. Deze vlekken komen op hogere leeftijd voor en heeft te maken met de uv (zonbloodstellig) stralen die de mens op zijn huid heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Levervlekken (of ouderdomsvlekken) zijn vaak een gevolg van een teveel aan zonnestralen. De schadelijke UV-stralen van de zon kunnen de huidpigmentatie veranderen, zeker na vele jaren. Daardoor kan het dat er na een aantal jaren opeens ouderdomsvlekken verschijnen op je huid. Levervlekken komen vaker voor wanneer je ouder wordt en wanneer je een (zeer) lichtgetinte huid hebt. Ze worden levervlekken genoemd omdat men vroeger aannam dat deze vlekken op de huid kwamen door een slecht functionerende lever. Levervlekken hebben vaak een rode of donkerbruine kleur hebben, de kleur die een normale lever ook heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies evenveel als Moedervlekken met je moeder te maken hebben,namelijk niets!
De vlekken worden levervlekken genoemd,omdat ze(ongeveer) leverkleurig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie voor een uitgebreide omschrijving van het fenomeen levervlekken:

http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1027853007
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderdomsvlekken, ook wel levervlekken genoemd vanwege de kleur, zijn licht- tot donkerbruine verkleuringen van de huid. Ze kunnen in grootte variëren van enkele millimeters tot hooguit een paar centimeter. De medische naam is lentigo en het is een goedaardige huidafwijking die veel voorkomt bij mannen en vrouwen van middelbare en oudere leeftijd. Ongeveer 80% van alle Nederlanders van 65 jaar en ouder heeft er - in meer of mindere mate - last van.

De meeste ouderdomsvlekken komen voor in het gezicht, op handruggen en op de armen. Precies de plekken die het vaakst in de zon komen. Tussen zonlicht en levervlekken bestaat dan ook een direct verband. Wie zijn hele leven heeft liggen bakken, loopt meer kans ze te krijgen dan mensen die hun huid altijd beschermd hebben. Het komt ook meer voor bij mensen met een heel lichte gevoelige huid.

Lentigo is niet schadelijk voor uw gezondheid en hoeft daarom ook niet behandeld te worden. Maar als u de vlekken als storend en ontsierend ervaart, is er wel iets aan te doen.