Wat te doen aan een rare geur die je telkens ruikt, ongeacht waar je bent of wat je hebt gegeten?

Die rare geur die ik steeds ruik is een soort vanillegeurtje. Tijdje geleden kocht ik een nieuwe deo van 8x4 met een vanillegeurtje, ik vond hem toen heerlijk en deed hem dagelijks op. Ik had een vanillegeurtje om me heen hangen, maar ik vond het heerlijk. Ik heb hem nu een tijdje niet meer op en ruik steeds dat vanillegeurtje en ik vind het steeds viezer ruiken. Normaal rook ik nooit dat er in de parfum van mijn broertje vanille zit, maar nu haal ik er zo uit welk geurtje hij op heeft, wanneer hij het geurtje op heeft met de vanille erin. Ik vind het onderhand walgelijk vinden, heel onprettig. Ik ruik het altijd, ook als ik buiten in de frisse lucht loop. Wat kan ik eraan doen? Of moet ik gewoon afwachten? (ik ben ook niet verkouden ofzo)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, wij hebben eens een vanillegeurtje in de auto gehad, na 3 dagen vond ik het walgelijk en 3 maanden later rook ik het nog overal.

Antwoorden (1)

Het ligt er een beetje aan hoe ernstig het is.

Misschien kun je je neusslijmvliezen voor de gek houden door
regelmatig aan iets anders sterks te gaan ruiken, zoals een ui of een parfum.

Of een neusspray te gebruiken. Gewoon een simpele zoutwater oplossing.
Kun je bij Kruidvat kopen.
Of je lost een klein beetje zout op in een bekertje water, doet een druppel op je hand en snuift dat dan op.

Als het wat ernstiger is, en je hebt er vaker last van, dan is dat een aandoening die phantosmie heet.
Mensen met Phantosmie ruiken of hebben een geur in de neus die er in werkelijkheid niet is. Meestal zijn het onaangename geuren en blijft deze geur een aantal dagen/weken hangen in de neus.
Vaak is het een aandoening die wordt veroorzaakt door de hersenen en dat kan niet met een middeltje worden opgelost.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/85130-phantosmie-geuren-in-de-neus-die-er-niet-zijn.html