wat is een: 'looiedet'??

In de winkel zal er hoogstwaarschijnlijk een looiedet onder je rug of bil worden gelegd, deze verdwijnt in het traagschuim en je voelt het helemaal niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Volgens google: een ijzeren kogel of een stenen bal. (Even control+F in de bron)

Toegevoegd na 2 minuten:
Had er trouwens ook nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term is afkomstig uit het knikkerspel. De looie-det was de koning in het spel, en die werd door vele bezitters gekoesterd. Elke knikker had een speciale naam, naar het materiaal (kalk, glas), het gewicht of de grootte. Ook werden bepaalde cijferwaarden toegekend aan het spelmateriaal. De oude knikker bestond uit kalk waar omheen een kleurlaag was aangebracht. De prachtige glazen stuiters konden op grond van hun uitzonderlijke uiterlijk een hogere waarde krijgen. Een”vijfje“ was evenveel waard als vijf gewone stuiters.
De looie det was een grote loden knikker. Zo werd ie in Amsterdam-Oost genoemd. In Amsterdam-West heette die een looier.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het mooie antwoord, maar ik ben wel heel verbaasd dat er blijkbaar een knikker op een matras onder een bil/rug wordt gelegd in een winkel....???
Amadea
12 jaar geleden
Ik moest meteen denken aan het sprookje van de prinses op de erwt. Zij kon niet slapen als er maar één miezerig dingetje in haar rug porde, ook al lag ze op tien matrassen.
Blijkbaar gebruiken ze het in die winkel om aan te tonen dat hun matrassen zo goed zijn, dat je zelfs een dikke knikker niet voelt!