Is het goed om je rug te kraken als je last hebt?

Van horen zeggen heb ik vernomen dat een fysio het zelfde doet bij voetbal spelers. Maar het is toch juist slecht om je rug te kraken bij last want dan raken je spieren soepeler op een gegeven moment waardoor het niet meer stevig is.

Weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mensen ff een vraag voor jullie; ik laat meestal mijn zus lopen over mijn rug of mijn vader die kraakt met zijn handen mijn rug, en dat vind ik meestal fijn na het werken of als ik er gewoon last van heb, is dit goed?

Antwoorden (2)

Als eerste: een fysiotherapeut kraakt niet. Een manueeltherapeut soms wel. (En de meeste manueeltherapeuten zijn fysiotherapeut.)

Manipulatie, of kraken moet altijd met de uiterste voorzichtigheid gebeuren: je moet precies weten waar je mee bezig bent, anders kun je meer schade doen.

Veelvuldig kraken, of het kraken van een kwetsbare rug, is niet goed. Dat kan leiden tot overrekking van de weefsels, en inderdaad op den duur tot instabiliteit. Maar een manueeltherapeut weet waar hij mee bezig is, en zal dan ook alleen manipulaties uitvoeren wanneer dat nodig is. Bovendien worden vaak tegelijkertijd oefeningen gegeven om de spieren te verstevigen, zodat je voorkomt dat het opnieuw nodig is.

Zelf je rug kraken is toch een ander verhaal. Echt gerichte manipulaties zijn dat vaak niet, het is vaak meer dan je een bepaalde beweging maakt waarbij je dan een 'knak' hoort en verlichting ervaart. Ook daar geldt dat veelvuldig (dus echt uit gewoonte) kraken niet goed is, omdat het door overrekking en irritatie uiteindelijk meer klachten kan geven. Het hangt er verder een beetje vanaf hoeveel kracht je gebruikt, welke beweging je maakt en in welke houding, of je iets doet wat goed is voor je rug, of juist niet. Over het algemeen kan het gaan kwaad om met een bepaalde beweging een knak uit te lokken, maar als je echt veel kracht gebruikt en met geweld ergens doorheen drukt, kan dat anders zijn. Als je echt specifiek wilt weten of wat jij doet met je rug kwaad kan, zou je dat eigenlijk aan een manueeltherapeut moeten vragen, en het dus even voordoen. Maar als je door je bijvoorbeeld uit te rekken, of je armen in een bepaalde richting te strekken jezelf 'kraakt', en dat alleen maar doet op momenten dat je echt last hebt (dus niet dagelijks) dan zal het waarschijnlijk wel meevallen allemaal, omdat je dan niet heel veel kunt forceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duimpje van mij. Goed volledig antwoord:-)
Zolang je niet weer wat de oorzaak van 'de last' is, moet je nooit kraken. Als de oorzaak een beknelde zenuw (hernia) is, is het zelfs ronduit gevaarlijk omdat je ruggenmerg onherstelbaar kan beschadigen waardoor bepaalde lichaamsfuncties kunnen verminderen of zelfs uitvallen.