Waaruit zou je kunnen opmaken dat je Influenza A hebt in plaats van gewone griep?

Wat is het voornaamste verschil tussen griep en Influenza A, in de zichtbare/voelbare kenmerken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gewone seizoensgriep is vaak een subtype van influenza A. De Mexicaanse griep is weer een ander, nieuw subtype van influenza A. Een betere vraag zou zijn: waaruit zou je op kunnen maken dat je specifiek Mexicaanse griep hebt in plaats van een gewone seizoensgriep.

Het beste antwoord

Ik heb ieder jaar de griep, meestal geen pretje. Maar ik heb de nieuwe influenza ook gehad en ik moet zeggen; het voelde wel ietsje heftiger dan gewone griep, de ziekteverschijnselen waren ook plotseling aanwezig (vrij acuut) en had hoge koorts.

De symptomen van Nieuwe Influenza A (H1N1) lijken veel op die van gewone griep.

De verschijnselen die het meest voorkomen zijn:

koorts
koude rillingen
hoofdpijn
spierpijn
moeheid
droge hoest
Verloop
Het hoesten kan lang aanhouden, de overige klachten verdwijnen meestal na 2 tot 7 dagen. Een enkele keer kan longontsteking met ernstige ademhalingsproblemen optreden.

Mensen die al een andere ziekte of aandoening hebben, kunnen ernstiger ziek worden van Nieuwe Influenza A.

De gevolgen van Nieuwe Influenza A (H1N1) zijn niet anders of ernstiger dan van gewone griep. Ook aan de gewone griep overlijden jaarlijks mensen, in Nederland ongeveer 1.000 per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt. +1

Andere antwoorden (4)

Influenza A, oftewel de nieuwe griep, de mexicaanse griep, gaat voornamelijk om een acute infectie van de luchtwegen. Alle normale verschijnselen van de griep komen ook voor, maar de luchtwegen zijn het grootste probleem, en is ook niet over na een dag of 5.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normale griep duurt ongeveer 7 dagen, en deze griep kan dus langer duren., dan is het raadzaam om toch de arts eens even te bellen. Volgens mij zijn er weinig verschillen om gelijk te kunnen zeggen of je griep of de Infuenza A. Maar misschien heb je wat aan de bron hieronder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn weten is de enigste manier om het vast te stellen een bloedtest.
Maar als je het vermoede heb griep te hebben, is het verstandig je huisarts raad te plegen. Vooral als je in de risico groep valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nu ook de mexicaanse griep...
maar helemaal niet heftig,
mijn luchtwegen zijn gewoon bestwel verstopt, ik heb verhoging en spierpijn.
Spierpijn is ook iets wat influenza A wel heeft en de normale groep niet.

Ik heb nu dus ook de mexicaanse griep maar niet in een heftige vorm.
Ik hoest heel veel (heb daardaar bijna geen stem meer en vreselijke keelpijn) en ik voel me verder gewoon niet goed net als bij de normale griep.
Heel erg is het dus niet. Je kan er ook de milde vorm van krijgen wat ik nu heb.

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, beterschap!