Hoe kan ik leren ophouden met piekeren (à mijn piekeren verminderen)?

Dit doe ik niet alleen 's nachts; ik doe het altijd. In plaats van dat ik nadenk en af en toe pieker, pieker ik - en denk af en toe na. Het werkt zeer verlammend op me. Ik kom er nauwelijks meer toe om iets te DOEN, ben ontzettend beoordelend over mezelf, anderen en de wereld, sta intussen behoorlijk onder emotionele stress, maar doordat ik daar over pieker en oordeel laat ik het mezelf allemaal niet toe. Waardoor ik nòg passiever wordt... voilà, een vicieuze cirkel.

Wat te doen/denken??
Ik schat dat ik dit doe sinds mijn 4e/6e levensjaar, met licht naar depressie neigende buien (niet willen nadenken over de dood, het misschien wel gewild als ik erg in stress zat). Ik heb heel lange periodes van empathie (gekend)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het mooie van gedachten is dat je ze bewust in een bepaalde richting kunt sturen. Je denken heb je dus min of meer zelf in de hand. Door oefeningen te doen kun je jezelf aanleren om je gedachten op iets positiefs te richten, waarmee je automatisch ook je gevoelens op een positieve manier beïnvloedt. Aan ieder gevoel ligt immers weer een gedachte ten grondslag. Dat klinkt allemaal theoretisch en ingewikkeld, maar het wérkt wel zo! Het is vooral een kwestie van veel oefenen. Het beste kun je een paar goede boeken kopen waarin concrete oefeningen staan. Bijvoorbeeld "Ik kan denken wat ik wil..." van René Diekstra: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/ik-kan-denken-voelen-wat-ik-wil-en-cd/1001004002909310/index.html of "Denk je sterk..." van Fred Sterk: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/denk-je-sterk-en-denk-je-zeker/1001004001961969/index.html Het lezen van die boeken heeft alleen zin als je er echt tijd in wilt steken, want er horen heel wat oefeningen bij. Verder kunnen ontspanningsoefeningen gericht op concentratie of meditatie je helpen om je meer op je gevoelens te richten dan op je gedachten. Heb je weleens yoga of meditatie gedaan? Je zou het echt eens moeten overwegen. Veel succes!

Ik wil je twee antwoorden geven; 1. een methode is: jezelf concentreren op je ademhaling. Dat betekent ongeveer, dat je met aandacht met je adem meegaat naar je binnenste. Je ontdekt dan waarschijnlijk of misscien, dat ademen lekker is en dat het voor je bestaan van het allergrootste belang is. Je gaat genieten van je adem. je wordt daardoor rustiger. Dat kun je natuurlijk doen in bed, maar op alle mogelijke plaatsen, b.v.op je fiets, maar ook op school of waar dan ook. 2.je zelf concentreren op het nederlandse woordenboek.Je neemt in gedachte bij voorbeeld alle woorden die in het woordenboek voorkomen, die beginnen met _ ik noem maar wat- str..... of alle woorden, die beginnen met aan-... of met mis.... enz. De mogelijkheden zijn onuitputtelijk. Maar ik denk, dat de eerste methode de beste is. Met enige oefening is dat een geweldige uitkomst.

Bronnen:
logopedist

Probeer als een piekergedachte bij je opkomt direct iets te gaan doen wat concentratie vereist, dus doe een spel (online), sudoku bijv, dat kan erg ontspannend werken! Of maak een wandeling, neem een warm bad/douche, laat je verwennen d.m.v een schoonheidsbehandeling, ga sporten of ee dagje sauna!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100