Een objectief antwoord:
De pijngrens is de geluidsdruk waarboven geluid pijnlijk wordt voor de gemiddelde luisteraar. De pijngrens is dus de minimale geluidsdruk waarboven geluid buiten het oor niet slechts ongemak veroorzaakt, maar werkelijk pijn.
De pijngrens wordt meestal gelegd bij 120 dB. Dit komt overeen met een geluidsdruk van 20 Pascal. Het exact bepalen van de pijngrens is echter niet mogelijk, omdat het ten eerste de proefpersonen schade kan berokkenen en ten tweede heeft elke proefpersoon zijn eigen persoonlijke pijngrens; sommigen hebben pas last van pijn bij 140 dB. Bij mensen met hyperacusis is de pijngrens verlaagd. Ook een verkoudheid verlaagt de pijngrens; de luchtdruk kan dan moeilijker weg.
De pijngrens is slechts beperkt afhankelijk van de frequentie van het geluid. Regelmatige blootstelling aan geluid boven de pijngrens zal gehoorschade of tinnitus veroorzaken. Langdurige blootstelling aan geluid tegen de pijngrens aan kan echter ook gehoorschade veroorzaken.
In het dagelijks leven wordt de pijngrens wel eens waargenomen. Een kind dat op schoot zit, of geknuffeld wordt, kan plotseling in het oor schreeuwen, hetgeen pijn tot gevolg kan hebben. Luide speelgoedbeesten die dicht bij het oor worden gehouden kunnen ook pijn veroorzaken. Tijdens popconcerten wordt direct vóór de boxen ook de pijngrens overschreden. Daar kunnen piek geluidsniveaus tot 150 dB voorkomen. Een geweer dat naast het oor wordt afgeschoten kan ook geluid produceren dat boven de pijngrens uitkomt
Nu even een subjectief antwoord:
Als ik een motor met kapotte uitlaat hoor is dat een geluid dat ik niet lang kan verdragen wegens irritant. Mijn buurman, motorrijder vindt het een tof geluid. Ik hoor echter graag luide popmuziek waar mijn buurman weer horendol van wordt.
Op deze manier iets verdragen bepaal je zelf. Allerlei geluiden die een gesprek verstoren is ook niet te verdragen terwijl het in een disco weer anders ervaart wordt. De toestand waarin jij je bevind bepaalt mede wat je kan verdragen of niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal bij 140 dB. De hoeveelheid geluid (aangeduid in decibellen = dB) dat een oor kan verdragen verschilt per individu, maar dat er grenzen zijn hebben vele voorbeelden van mensen met slechthorendheid en/of tinnitus helaas wel duidelijk gemaakt.

Ons gehoor neemt geluiden waar van 0 dB (gehoordrempel) tot 140 dB (pijngrens). Of het geluid schadelijk is hangt af van het geluidsniveau en de tijdsduur van blootstelling.