Ik heb het altijd koud, en de laatste tijd is dat alleen maar erger geworden. Wat kan de oorzaak zijn behalve moeheid of een lage bloedsuiker?

Ik kan rustig drie t'shirts over elkaar heen dragen, een capuchontrui en nog een vest, een legging of maillot onder mijn broek en extra dikke sokken, maar nóg heb ik het koud. Ook als ik iets gegeten heb, of een kop warme thee gedronken heb wat normaal gesproken zou moeten helpen, voelen mijn handen als ijsklompen aan en gaat de kippenvel haast dwars door mijn kleding heen. Kan deze kou ook een medische oorzaak hebben?

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik een iets tragere bloedsomloop heb doordat mijn hartpompfunctie iets minder goed is dan die van een "gezond" mens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.2K

Het beste antwoord

Handen als ijsklompen, kippenvel dwars door je kleding heen, en zowat je heel garderobe om je lijf, dat is niet normaal. De een is wat kouwelijker dan de ander, maar dit is echt heel extreem.

Als je goed eet, een beetje beweegt, en pakweg een t-shirt, bloes en trui aanhebt, en de kachel op 20, dan hoor je het niet koud te hebben. Zeker nu niet met dit zachte weer!

Dit moet je aan je huisarts vragen. Hij heeft er verstand van. We kunnen hier wel allemaal gaan gissen wat dat nou toch zou zijn, maar daar schiet je niets mee op. Hup, naar de huisarts!

Toegevoegd na 1 uur:
Ter aanvulling hier nog een vraag van iemand die het ook altijd koud heeft (maar niet zo extreem zoals jij het beschrijft) en het antwoord van een huisarts.

Vraag: Ik ben 26 jaar. Ik eet gezond en heb ook een normaal gewicht. Mijn probleem is dat ik het altijd koud heb. Zelfs ’s zomers loop ik nog regelmatig te rillen en draag ik ook meestal iets met lange mouwen. Nu hoorde ik laatst dat die kouwelijkheid met ijzertabletjes kan worden verholpen. Is dat zo?

Huisarts Ingrid Kuiper: “Helaas is er niet altijd een duidelijke verklaring te vinden voor kouwelijkheid. Er is een aantal oorzaken te noemen. Veelvoorkomende oorzaken zijn bijvoorbeeld een lage bloeddruk (waardoor je bloeddoorstroming wat trager kan zijn in je ledematen), bloedarmoede (een te kort aan rode bloedlichaampjes), een te traag werkende schildklier of een bijwerking van bepaalde medicijnen. Bloedarmoede kan zelf ook weer meerdere oorzaken hebben, waarbij de meest bekende een gebrek aan ijzer is. Je lichaam verbruikt dan relatief meer ijzer voor de aanmaak van nieuwe bloedcellen dan dat je aanvult met je voeding. Dit is in die gevallen te verhelpen door ‘staalpillen’. Als bloedarmoede de oorzaak is van je kouwelijkheid, kun je het dus verhelpen door deze tabletten te gebruiken. Mocht dat niet het geval zijn, dan raad ik je aan je bloeddruk te laten meten en eventueel bloedonderzoek te laten doen (naar onder andere de schildklierfunctie).

http://www.sante.nl/medisch-dossier/?titel=Altijd-koud

Jouw huisarts kent je, (en je medische verleden), dus hij weet het nog beter, dan de huisarts die hier aan het woord is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik ga maar weer eens naar de huisarts, moet er toch ook voor wat anders wezen, dus dan kan ik dit net zo goed ook even vragen. Ik ben de laatste tijd ook heel erg moe en heb door een operatie (wond) redelijk wat bloed verloren, dus misschien heb ik ook ijzertekort. Nogmaals bedankt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Blij dat ik je (misschien) het laatste zetje heb kunnen geven. En zeg maar tegen de dokter dat ik je heb gestuurd! :-) Bij mijn huisarts kan ik een dubbel consult aanvragen. Dan heb je wat meer tijd, en kun je rustiger overleggen, en je verhaal doen. Misschien kan dat bij jouw huisarts ook? Veel sterkte en pas goed op jezelf!

Andere antwoorden (3)

Bloedarmoede, slecht eten, problemen met je schildklier een virus. Kan vanalles zijn, de huisarts kan je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Milde Hypothermie, heb even gezocht en mijn eerste gedachten zou zijn dat door je verlaagde hartslag / tragere bloedsomloop er minder zuurstof getransporteerd wordt door je lichaam waardoor je het snel of vrijwel altijd koud hebt. In de bron wordt dit vermeld als: "Disfunctie van de hypothalamus en/of hypofyse"

Heb je gedurende een langere periode je lichaamstemperatuur al eens gemeten? Kijken wat de fluxuaties zijn door de tijd. Meten als je het heel erg koud hebt en een keer als je het eindelijk warm hebt. Na het douchen? Ondanks dat je lichaam dan opgewarmt zou zijn door het water moet je lichaam in staat zijn een constante temperatuur aan te houden door regulatie.

Het is erg vervelend, alleen het nadeel is dat er zoveel oorzaken kunnen zijn. Het is dus belangrijk dat je aan de van (bijvoorbeeld bijgaande bron) check lijsten je nagaat wat je in ieder geval niet hebt. Vervolgens kun je zoeken naar een oplossing.

Je kougevoel zit niet zozeer in of je handen wel of niet koud zijn. Het gaat om je kerntemperatuur. Mijn handen zijn ook vaak paars buiten en bij extreme kou trekken ze wit weg. Toch blijft mijn romp warm, daar waar voor het lichaam de prioriteit ligt.

Voor wat betreft jouw situatie. Je zegt dat de pompfunctie van je hart verminderd is. Is dat medisch vastgesteld en niets aan te doen?

Ps.: Er is pas geleden nog een nieuwsbericht uitgekomen over Wim Hof (de Iceman) die >1 uur in eenbad met ijsklontjes kan zitten zonder het koud te hebben door oxidatie van bruin vet. Dit schijn je te kunnen trainen. Geen aangename training denk ik, maar op de lange termijn wel heel waardevol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je roken, dan is dit mogelijk een extra reden. Veel bewegen wil helpen om het warmer te krijgen.