Welke methoden zijn er om chronische (over)gespannen spieren te diep te ontspannen?

Het gaat om diverse plaatsen, waaronder plaatsen waar ik zelf niet bij kan komen om iets te smeren, op te leggen, enz.

Dus ik ben op zoek naar conventionele manuele methoden als ook mentale methoden.

Toegevoegd na 54 seconden:
"Te diep" klopt niet. Ik bedoel gewoon diep ontspannen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat is de reden van die spanning?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je niemand die dat even kan doen?
Insmeren/masseren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jarenlange (zo niet levenslange) stress factor.
Zittend werk doen. @Channeke, ben single, dus nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook Reflex spray kopen,dit kan je dan wel op plaatsen sprayen waar je met zalf niet bij kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is spijtig
Mss kun je naar een masseur gaan?
De reflex spray is ook wel goed
Zorg goed voor jezelf

Antwoorden (5)

als je het kan betalen; wekelijks naar de sauna gaan, dat is enorm ontspannend.
eventueel kan je je daar ook laten masseren.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Wij hebben een zwembad met kleine sauna erbij, voor 10 euro kun je zwemmen en in de sauna, ideaal
Warmte doet wonderen. Een goed hete douche over je rug laten lopen, een infraroodlamp op het pijnlijke deel laten schijnen, een warme kruik tegen je rug. Meer kun je eigenlijk niet doen.

Wel proberen intussen te zeogen voor een betere werkhoudig en regelmatige beweging tussendoor, al is het maar even heen en weer lopen om te plassen of koffie te pakken.

Is het echt heel ernstig en belemmert het je in je dagelijks functioneren, dan is het zeker verstandig eens te overleggen met je huisarts of je fysiotherapie /ergotherapie kunt krijgen. En overleg met je werkgever voor een ergonomische stoel, bijvoorbeeld een kniestoel of zelfs een skippybal ; iets waarbij je rug voortdurend actief en rechtop moet zijn en niet kan 'verstijven' of inzakken.

De kwaal kun je wellicht met rust, warmte en massage een beetje wegnemen, maar uiteindelijk zul je het moeten zoeken in de oorzaak. Zolang die niet verdwijnt, blijf je dergelijke klachten houden of blijven ze terugkomen.

Werp ook eens een kritische blik op je matras ; is die (nog) hard of zacht genoeg ?? Je zult niet de enige zijn die alle moeite van een dag weer ziet verdwijnen door een slechte slaaphouding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensendieck of oefentherapie.

Daar leer je op diverse manieren je spieren te ontspannen.
Ze leren je diverse methode aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik hele erg spierspanning.
Dat leer ik daar te ontspannen en dat helpt mij super goed.
Door de spierspanning heb ik ook een hele rare houding. Dit ga je langzaam aanpassen:
Dus het is wel een lange weg
Mindfulness.

Is een mentale methode zoals je zelf omschrijft.

Deze vorm van vipasana meditatie richt zich niet specifiek op de gespannen spier maar op het gehele lichaam (waar deze spier onder valt).

Met name de beleving ervan word milder, waardoor een eventuele negatieve spiraal doorbroken word.

De kwaliteit van het leven in het algemeen verbeterd door bewust te leven en je dus overal van bewust te zijn.
Dit zorgt voor rust en automatisch ontspanning.
Het doel is niet perse ontspanning, maar behoort zeker tot 1 van de positieve gevolgen van mindfulness.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb met mensen met deze klachten, zeer goede resultaten door het staan in de fortex!
Door een intense, zeer diep gaande ontspanning, zijn meestal al deze klachten weg.
Pijn in de nek is dan weg, het kraken in de nek is over, schouder( bladen) komen weer los, het hoofd kan weer normaal gedraaid worden, spanningshoofdpijn is verdwenen enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je aanbod, Ik houd hem in mijn achterhoofd. Ben nu zelf ook veel met energie bezig, en met speciale vingerhoudingen (mudra's) om een speciale stroming te maken. Was onlangs voor een 2e keer door mijn rug heen gegaan. De eerste week was het niet lekker, maar daarna heb ik wel een verhoogde energie gevoeld die meer vrij kon stromen. Juist ook door mijn rug heen. Zeker voor een paar dagen. Daarna is het weer wegge-ebt. Het was 'heel bijna' bij het gevoel wat ik 10 jaar geleden voelde, waarbij ik de energie helemaal vrij door mijn lichaam voelde stromen. Dit beschouwde ik als een voorbode, wat er mogelijk was met de energie voor mij. Zelf zie ik mijn rug problemen ook een stap in het algemene proces om de energie in mijn lichaam te ontwikkelen. Waar ik dus reeds 10 jaar mee bezig ben.
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat is dat? De fortex
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fortex of vortex, is een draaiende energie die uit de grond kan komen op bijzondere plaatsen.
Deze energie, of je er wel of niet in geloofd, heeft grote invloed op mensen, het ontspant ze zeer intens, zet gedachten stil en breng mensen in een trance-achtige situatie
.Sinds drie jaar ben ik hier wekelijks mee bezig.
Verders is het niet goed uit te leggen en de werking er van is erg omstreden.
Maar het is effectief bij 8 van de 10 mensen, vooral bij problemen waar Gdanonym het over heeft.
Zoals burn-out, HDAD, intense onrust en verdriet.