Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Welke methoden zijn er om chronische (over)gespannen spieren te diep te ontspannen?

Het gaat om diverse plaatsen, waaronder plaatsen waar ik zelf niet bij kan komen om iets te smeren, op te leggen, enz.

Dus ik ben op zoek naar conventionele manuele methoden als ook mentale methoden.

Toegevoegd na 54 seconden:
"Te diep" klopt niet. Ik bedoel gewoon diep ontspannen.

Weet jij het antwoord?

/2500

als je het kan betalen; wekelijks naar de sauna gaan, dat is enorm ontspannend. eventueel kan je je daar ook laten masseren.

Warmte doet wonderen. Een goed hete douche over je rug laten lopen, een infraroodlamp op het pijnlijke deel laten schijnen, een warme kruik tegen je rug. Meer kun je eigenlijk niet doen. Wel proberen intussen te zeogen voor een betere werkhoudig en regelmatige beweging tussendoor, al is het maar even heen en weer lopen om te plassen of koffie te pakken. Is het echt heel ernstig en belemmert het je in je dagelijks functioneren, dan is het zeker verstandig eens te overleggen met je huisarts of je fysiotherapie /ergotherapie kunt krijgen. En overleg met je werkgever voor een ergonomische stoel, bijvoorbeeld een kniestoel of zelfs een skippybal ; iets waarbij je rug voortdurend actief en rechtop moet zijn en niet kan 'verstijven' of inzakken. De kwaal kun je wellicht met rust, warmte en massage een beetje wegnemen, maar uiteindelijk zul je het moeten zoeken in de oorzaak. Zolang die niet verdwijnt, blijf je dergelijke klachten houden of blijven ze terugkomen. Werp ook eens een kritische blik op je matras ; is die (nog) hard of zacht genoeg ?? Je zult niet de enige zijn die alle moeite van een dag weer ziet verdwijnen door een slechte slaaphouding.

Mensendieck of oefentherapie. Daar leer je op diverse manieren je spieren te ontspannen. Ze leren je diverse methode aan!

Mindfulness. Is een mentale methode zoals je zelf omschrijft. Deze vorm van vipasana meditatie richt zich niet specifiek op de gespannen spier maar op het gehele lichaam (waar deze spier onder valt). Met name de beleving ervan word milder, waardoor een eventuele negatieve spiraal doorbroken word. De kwaliteit van het leven in het algemeen verbeterd door bewust te leven en je dus overal van bewust te zijn. Dit zorgt voor rust en automatisch ontspanning. Het doel is niet perse ontspanning, maar behoort zeker tot 1 van de positieve gevolgen van mindfulness.

Ik heb met mensen met deze klachten, zeer goede resultaten door het staan in de fortex! Door een intense, zeer diep gaande ontspanning, zijn meestal al deze klachten weg. Pijn in de nek is dan weg, het kraken in de nek is over, schouder( bladen) komen weer los, het hoofd kan weer normaal gedraaid worden, spanningshoofdpijn is verdwenen enz.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100