Verschilt de pijnbeleving per religie?

Toegevoegd na 18 minuten:
Verschilt de pijnbeleving per religie en speelt pijn in sommige religies een rol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè? Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de pijnbeleving per religie verschilt. voorbeeld: beleven joden pijn anders dan moslims.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan je toch geen onderscheid in maken? Iedereen ervaart pijn anders. Of bedoel je geen fysieke pijn?

Antwoorden (2)

Ja, in de christelijke religies wordt erg de nadruk gelegd op het lijden van Jezus en in het katholieke geloof ook nog op dat van de vele heilig verklaarde martelaren.
Bij mijn weten is dat lijden bij andere religies niet zo aan de orde.
Vele miljoenen mensen over heel de wereld lijden pijn,of hebben pijn geleden die veel erger is dan die van de heiligen ooit geweest is en daar wordt niet zo veel aandacht aan besteed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat pijnbeleving eerder verschilt per cultuur. Omdat religie onderdeel kan zijn van een cultuur en je ook kunt spreken van ee subcultuur van of binnen een religie, zouden hier verschillen in kunnen zijn.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen meer pijn kunnen doorstaan wanneer zij weten wat de oorzaak van hun pijn is, en dan ook vooral wanneer ze weten dat het uiteindelijk dient tot iets goeds. Denk aan een bevalling: een vrouw doorstaat vreselijke pijnen, maar dit wordt goed verdragen omdat ze weet waar het toe dient. Wanneer je plotseling terwijl je over straat loopt de mate van pijn zou ervaren die bij een gemiddelde bevalling hoort, zou je schreeuwend en spartelend op straat liggen en omstanders vragen om 112 bellen, en waarschijnlijk zou je ervan overtuigd zijn dat je doodgaat. Misschien verlies je dan zelfs het bewustzijn.

Wanneer mensen die pijn hebben, troost ervaren vanwege de overtuiging dat God bij hen is, of dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen, zullen ze deze pijn dus anders beleven dan wanneer ze dit niet geloven.

Culturele verschillen in pijn zitten vooral in het uiten van ervaren pijn. Als nuchtere westerlingen vinden wij het al snel overdreven wanneer iemand het uitgilt van pijn, of roept dat hij "vergaat van de pijn" tijdens het lopen, terwijl hij rustig aan komt lopen (bijvoorbeeld). Wij vinden het weer niet vreemd wanneer iemand in zijn binnenzak een stripje paracetamol blijkt te hebben, en hiernaar grijpt wanneer hij net z'n hoofd flink gestoren heeft. Terwijl dit gedrag ongetwijfeld in veel andere culturen weer heel vreemd zou zijn.