Waarom hebben veel Amerikanen 'Mc' voor hun achternaam staan?

De vraag lijkt me duidelijk genoeg. :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Omdat er indertijd heel veel Ieren naar Amerika zijn geemigreerd. Veel Ieren dragen 'Mc' in de achternaam.
Het zijn dus nakomelingen van Ierse immigranten.

Toegevoegd na 17 minuten:
Zo zie je bijvoorbeeld ook nog veel Nederlandse namen bij Amerikanen. Ook deze stammen af van de Nederlandse immigranten. Hier zie je nog altijd de toevoeging 'van der' terugkomen in huidige Amerikaanse achternamen:
Zo heten veel Amerikanen 'vander........'(meer, bergh etc)

Trouwens: Niet alleen Ierse maar natuurlijk ook Schotse immigranten droegen vaak 'Mc' in de achternaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus bijna alle 'Mc' mensen zijn Iers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun voorouders waren Ierse immigranten.
Hun nakomelingen zijn inmiddels geboren en getogen Amerikanen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is geheel ONjuist: Ieren hebben vaak namen beginnend met O´ zoals O´Sullivan. Mc en Mac als voorzetsel voor een achternaam is Schots. Het betekent zoon van, of man van. En ter verduidelijking: Ierland en Schotland zijn 2 verschillende landen, en niet onderdeel van Engeland (zoals mensen hier ook vaak denken).
uit alle delen van europa zijn mensen naar amerika geemigreerd.
zo ook schotten, en die hebben vaak mc voor hun naam.
het gaat dus om nazaten van schotse immigranten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En skusme zei dat ze Iers zijn, wie heeft nou gelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beiden.
http://www.scottishhistory.com/articles/misc/macvsmc.html
- je kunt je wel afvragen of die nakomelingen in de VS van Ierse of Schotse immigranten afstammen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Rieneke.
Een plus van mij om die rare minduim te compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe er ook één bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mc is meestal Schots. Ierse namen hebben vaak O' ervoor bv O' Connel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het paste niet onder mijn avatar, maar eigenlijk heet ik dus Mc O' Moolkeesje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Sjaan, Ieren die in Schotland wonen komen nog steeds uit Ierland, net als mensen met een Schotse naam die in Ierland wonen, oorspronkelijk van Schotten afstammen. Mac en Mc is Schots, O' is Iers.
ronaldP (1738)
Wiki:
Mc-, a Gaelic ancestral name to mean "son of", as in McCarthy (related to Mac)
Gaelic kan dus Schots of Iers zijn…

Zijn dus nazaten die naar Amerika zijn getrokken.

Toegevoegd na 18 uur:
Denk echter dat er hoort te staan: related to Carthy
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te vergelijken met ons achtervoegsel -sen (zoon): Jansen (zoon van Jan), Pietersen (zoon van Pieter) enzovoorts.
ronaldP
12 jaar geleden
Inderdaad... een paar eeuwen geleden was dat dus 's zoon, zoals Michiel Adriaanszoon de Ruijter...