Wat kan ik tegen mijn (irriterende, best wel harde en vaak voorkomende) hoest?

Ik hoest de laatste tijd veel, en ik word er gek van. Als ik met iets bezig ben, bijvoorbeeld huiswerk moet ik m'n pen weer neerleggen om m'n hand voor m'n mond te houden.

Ik heb ook 's nachts last ervan. Ik ben afgelopen nacht 3x wakker geworden.

Wat helpt hier tegen? Morgen is mijn apotheek als het goed is dicht, en ik woon in een dorp met een supermarkt die morgen niet open is. We hebben verder nog een middeltje voor kriebel en droge hoest, maar dat heeft niet geholpen.

Wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoest kan vele oorzaken hebben. Daarom zijn hoestmiddeltjes niet altijd goed. Het beste ga je naar de huisarts voor een juiste diagnose en behandeling.
Voorlopig kan je thee drinken (munt of kamille) met een lepeltje honing om de hoest te kalmeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! mijn moeder heeft Munt thee en honing voor me gekocht, en ik ben naar de dokter geweest. Hij zei dat ik dat ook moest doen, en gewoon afwachten. Dankjewel!

Andere antwoorden (7)

Honing wilt nog wel eens helpen, is lekker verzachtend voor de keel. Verder moet je wel voldoende water drinken. Allerlei kriebelhoest/hoest tabletten kun je maar beter vermijden, want teveel innemen is ook weer niet goed.

Ik moet er wel bij zeggen dat codeïne sterk aangeraden word bij (kriebel)hoest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoestdrankjes helpen zeker niet: die komen alleen in je slokdarm en niet in je longen. Tenzij er codeïne o.i.d. in zit, en dat helpt dan omdat je er suf van wordt zodat de hoestprikkel onderdrukt wordt.

Als je het al een tijdje hebt (b.v. 2 weken) moet je er toch eens mee naar de dokter om er naar te laten luisteren. Er kan vanalles aan de hand zijn waar je van gaat hoesten. En wat er dan tegen helpt, dat kan de dokter je vertellen.

Soms helpt het wel om onder de douche te gaan staan als je er echt niet meer uit komt, of je kunt zo veel mogelijk op je zij gaan liggen zodat er zo min mogelijk op je longen drukt. Je kunt ook proberen te zorgen dat het niet te droog is in je kamer door met het raam open te slapen. En er bestaat ook nog een klein kansje dat je ergens allergisch voor bent, b.v. voor je donzen dekbedje... en er zijn nog vele andere oorzaken te bedenken. Dus: naar de dokter als het al een tijdje duurt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij krijgen van onze huisarts altijd Codeïne dit wordt gebruikt bij prikkelhoest of kriebelhoest.
Inderdaad wij gebruiken het vooral s`nachts want anders word je s`morgens gebroken wakker.
Succes en beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je op een dropje zuigen dat wil ook wel is helpen bij mij. En maandag naar de huisarts

Sterkte met je hoest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijm thee is een ideale oplossing voor hoest. het is slijmoplossend en anti bacterieel. Misschien heeft je hoest wel een andere oorzaak. Bijvoorbeeld slijm uit je neus dat naar beneden zakt geeft ook een hoest. Het kan door een allergie komen. Nu hebben mensen veel kaarsjes aan met geurtjes en dingen misschien wekt dat een hoest op.

En misschien is het een vorm van stress, omdat je het voornamelijk heb wanneer je bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je medicijnen aanschaft, is het belangrijk te weten wat voor hoest je hebt, een vastzittende hoest, daarbij krijg je het slijm moeilijk opgehoest, of een droge hoest, waarbij de hoest veroorzaakt wordt door een kriebel in de keel en waarbij geen slijm opgehoest wordt, daarna kun je een middel halen die de hoest verminderd of vergemakkelijkt.
Nu heb je hier niets aan want de winkels zijn gesloten, je kunt vannacht een extra hoofdkussen gebruiken, als je hoger ligt, hoest je minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mijzelf helpt thee van salie, tijm en vlier. je kunt van alle drie een theelepeltje nemen of van ieder apart een paplepel. en als het na 8 dagen niet over, ga aub naar een arts en laat het nakijken. beterschap