Wie van jullie heeft ervaring met een knie-operatie / nieuwe knie?

Mijn vader van 89 heeft vandaag te horen gekregen, dat hij waarschijnlijk een nieuwe knie krijgt, omdat zijn knie steeds ontstoken en dik is, en hem enorme pijn geeft. Gisteravond zelfs zo erg, dat hij achterover gevallen is toen hij er gewicht op zette, en hij een pijnscheut erin kreeg. Om de paar dagen wordt z'n knie leeggezogen, en dan is even de pijn dragelijk, maar na 2 of 3 dagen is hij weer helemaal dik -

Nu vraag ik mij heel erg af, hoe het na zo'n operatie verder gegaan is : de pijn, het revalideren, hoe het resultaat uiteindelijk is......

Ik maak me nogal zorgen, omdat hij nog zelfstandig woont, en zijn vriendin van 85 niet echt kan helpen.
Ik wil, zoals je misschien begrijpt, een beetje voorbereid zijn op wat op ons af gaat komen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Een knie-operatie is een veel uitgevoerde succesvolle operatie.
Gemiddeld gezien neemt deze operatie ongeveer twee uur in beslag.
Na de operatie zal er sprake zijn van bewegingsbeperking maar met goede fysiotherapie zal dat weer vrij snel in orde zijn.
Belangrijker zal zijn hoe de conditie van je vader is.
Is zijn hart in goede conditie en hoe gaat het met zijn longen, zijn bloeddruk enz. Op deze leeftijd zullen ze daar zeker extra aandacht aan besteden, zodat hij de operatie goed zal kunnen doorstaan.
Ook zal na de operatie goed opgelet worden of er geen doorligwonden ontstaan, zeker op zijn leeftijd komt dat sneller voor.
De eerste weken na de operatie zal hij niet goed kunnen lopen, behalve met een looprekje of zo, dus hij zal extra hulp nodig hebben.
Maar uiteindelijk zal hij met de goede begeleiding na een paar weken al weer prima kunnen lopen en bijna pijnvrij zijn.
Mijn schoonmoeder(78 jaar) kreeg ook een nieuwe knie en zo loopt nu weer heel erg goed.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel, Pieker, dat stelt me een beetje gerust - hij kan de pijn nu nl. bijna niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi nieuwgierig, mijn schoonmoeder straalde de eerste keer dat ze weer bewoog en rondliep: ik ben herboren zei ze. En ze liep weer na 5 dagen met wat hulp.
Nu zwemt ze zelfs weer.
Dus vertel dat aan je vader, hij zal zich zoveel beter gaan voelen!
Succes met alles wat komen gaat, hopelijk wordt hij snel opgenomen.
ik heb zelf geen ervaring met het ondergaan van een knie operatie. wel heb ik het van de 'andere' kant mee mogen maken tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige. het is al weer een tijdje geleden. maar in het revalideren is volgens mij ondertussen niet veel veranderd.

het revalideren gaat sneller dan je denkt, dat begint al voorzichtig de dag na de operatie. het herstel heeft ook te maken met het doorzettingsvermogen van de patient.
ik weet nog dat het mij verbaasde hoe snel mensen weer op de been waren! binnen een week lopen de meeste mensen weer. in het begin is dat nog wat pijnlijk, maar
dit heeft meer te maken met de wond dan met het nieuwe knie gewricht. angst speelt hierbij ook een rol de meeste vinden het wel een beetje eng dat ze zo snel weer gaan lopen met hun nieuwe knie.

wat ik mij nog kan herinneren is dat de meesten naar huis mogen als ze trap kunnen lopen.
dit heeft ook met de zelfredzaamheid te maken als de patient weer thuis is. als het nodig is kun je thuiszorg aanvragen, ik denk dat, dat in het geval van je vader een goed idee is. het ziekenhuis kan je helpen bij deze aanvraag.

de meest gehoorde opmerking op deze afdeling was, eindelijk van die pijn af!

veel sterke voor jou en je vader!

nog wat sites met informatie.

http://www.knieoperatie.nl/medischeinfo/revalidatie.html

http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?medischdossierID=24&nieuwsartikelID=113
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dame is in Feb. geholpen aan een nieuwe knie en krijgt volgende maand de 2e. Bij haar (ze is pas 69) is alles voorspoedig verlopen. De operatie waarbij je kunt kiezen voor een ruggeprik of volledige narcose, duurt ongeveer 1,5 uur.Als je na de operatie wordt teruggebracht naar de zaal,wordt je geopereerde been direct op een apparaat gelegd dat je knie steeds buigt en strekt en dat blijf zo,tot je ontslagen wordt. Overigens, in het geval van mijn dame was er een voorlichtings middag voor knie en heup operatie patiënten,waar je allerlei mogelijke en onmogelijke vragen kon stellen.Daarbij kreeg iedereen een draaiboek mee,met complete uitleg wat er ging gebeuren. Voor de operatie kreeg mijn vrouw reeds therapie om haar spieren sterker te maken.Al met al heeft het ongeveer 6 weken geduurd voor ze weer zelfstandig kon lopen.Ik hoop dat hij dezelfde goede behandeling krijgt,die mijn dame heeft gehad. Tot slot een goede zelfdiscipline is hierbij erg belangrijk! Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord, PeterG. Daarmee is gelijk nóg een vraag die in me rondzweeft beantwoord - of die operatie evt. ook met een ruggeprik zou kunnen..... Door deze 3 antwoorden zie ik het een beetje minder somber in voor mijn vader - 89 is toch niet niks om te revalideren.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan.