Is er een duidelijk (bewezen) voorbeeld van de gevolgen van stress of depressie op het functioneren van een orgaan of deel van het lichaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (12)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag! De duidelijk (bewezen) voorbeelden zijn te vinden bij een phatoloog anatoom.
Ik betwijfel echter of deze personen de tijd hebben om GV te dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bv een maagzweer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
shit, je was me net voor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe ben meestal zelf nét te laat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een maagzweer word veroorzaakt door de heliobacter.
Dat het van stress komt is achterhaalt.Het is een grote ontdekking geweest dat het door deze bacterie komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O wist ik idd niet.
Wat te denken van het hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Hartklachten door stress?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Veel zweten en benauwd voelen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! Ik heb twee keer in mijn leven een burned-out gehad (zeg maar super stress) die duurden beide ong. zes maanden. En ik ben al die maanden misselijk geweest. Toen de burned-out overging, ebde ook de misselijkheid weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Met name de werking van stress op het fysiologische functioneren is een centraal punt van aandacht in studies en onderzoek. Indien een toestand van stress namelijk over langere periodes blijft bestaan (terwijl het geactiveerde mechanisme voor bv. vlucht of vechtreactie niet wezenlijk noodzakelijk is), kan dit tot problemen leiden, voornamelijk tot allerlei uitputtingsverschijnselen (zie ook Burnout & Burnout Test). Op de langere duur kunnen bepaalde organen hierdoor schade ondervinden. Problemen, psychosomatische verschijnselen genoemd, die kunnen optreden zijn de effecten op o.m:

■het hart (hart- en vaatziekten)
■de maag (maagzweer)
■de spieren (rugpijn)
■het immuunsysteem (weerstandsverlaging: verhoging vatbaarheid voor infecties, vnl. door cortisol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je het als bewijs mag zien maar ik heb het hier gisteren wel met de arts over gehad en die "bevestigde" min of meer dat ziekten inderdaad door stress en / of verdriet kunnen ontstaan..dit nav de mogelijke rottigheid in mijn lijf die dan zo maar eens ontstaan zou kunnen zijn door het verdriet om mijn zoon..
En wat denk je van de spreekwoorden: "iets op je lever hebben..."of "Je gal spuwen.."....
Die zijn niet zomaar ontstaan denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja absoluut. Dan moet het wel gaan om langdurige stress. In geval van depressie als deze mede wordt veroorzaakt door stress. Je hele lijf kan er ontregeld van raken volgens mijn psychiater
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewezen wel.

Als je een schaafwond hebt, dan geneest hij minder snel al je stress ervaart.

Er is een heel boek geschreven met allerlei kwaaltjes en aandoeningen en mentale betekenis waarom je de kwaal hebt opgebouwd.

De Sleutel tot Zelf-Bevrijding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broer is shiatsu therapeut. Voor hij iemend behandeld, laat hij diegene eerst praten en vertellen. Dan weet hij welk orgaan ziek kan zijn. Zo kwam mijn vader van vakantie terug en had diaree,die niet wegging. Hij kreeg anti-biotica en dat hielp nog niets. Zodra mijn broer dat hoorde eiste hij dat mijn vader naar de internist zou gaan en mijn vader deed dat, terwijl de huisarts eigenlijk alweer een ander kuurtje voor wilde schrijven. Na onderzoek bleek hij darmkanker te hebben. Hij is direct geopereerd en na de operatie kwam de arts bij hem en zei: "Het was goed dat u er zo snel bij was, want het ziet ernaar uit dat we alles hebben kunnen weghalen". Inmiddels is dat meer dan 20 jaar geleden en hij leeft nog steeds. Toen ik er met mijn broer over sprak waarom hij dat wilde zei hij me;"pa is heel gelovig en mensen die daar zo mee bezig zijn, hebben vaak last van de darmen,want dat orgaan staat daar mee in verbinding". De shiatsu richt zich op de meridianen in ons lichaam, dat zijn er heel veel. Die meridianen kunnen blokkades hebben. Het is een echte studie en er zijn zoveel drukpunten die worden afgemeten met de vingers en als hij op dat punt drukt,zonder echt kracht te zetten, voel je het alsof hij door je heen prikt met zijn vinger. Als ik blaasontsteking heb, tekent hij mijn ehbo punt af op mijn scheenbeen en daar moet ik af en toe op drukken en dan ben ik er zo vanaf. Zo behandelt hij iemand met kampsyndroom, die man kon niet slapen zonder nachtmerries. Mijn broer behandelde hem op de plekken die daar weer mee in verbinding staan en de man slaapt weer. Zo zijn er meer voorbeelden. Ze zeggen wel eens dat je je ziek kunt denken en dat klopt want je psyche werkt op je organen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zo werkt stress of depressie op organen als hart, maag, longen .
amc