Is liefde een verzonnen gevoel?

Ik vind het zo raar,je kan iemand leuk vinden en toch niet verliefd zijn,is verliefdheid eigenlijk niet verzonnen?
Het is toch ook wetenschappelijk niet te verklaren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat je vraag nu over liefde of over verliefdheid? Die twee dingen moet je wel even uit elkaar houden. Ik ben na 20 jaar niet meer verliefd op mijn man (alhoewel, heel af en toe...) maar ik houd wel zielsveel van hem. Verliefdheid is hormonaal, liefde is van een andere orde.

Antwoorden (6)

Liefde is geen verzonnen gevoel. En het is nadrukkelijk wel wetenschappelijk aan te tonen dat de hormoombalans en de hersenactiviteit veranderen in situatie van verliefdheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want je kan geen gevoelens bedenken.. want dan heten het geen gevoelens meer..

Toegevoegd na 1 dag:
haha nu bedenk ik me nadat ik 4 - heb gekregen ,dat het lijkt alsof dat je wel gevoelens kan bedenken. want ik krijg ook geen reactie met een correctie van iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verliefdheid is een gevoel dat iemand heeft in het begin van een liefdesrelatie of eenzijdig zonder relatie,
alhoewel sommigen (vaak levenspartners) het voor de rest van hun relatie ervaren met elkaar.

Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als de persoon het doelwit van de verliefdheid ziet. De hormonen die vrijkomen zijn verslavend, waardoor de persoon de geliefde zo vaak mogelijk wil zien. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief. Bijna iedereen kent deze wetenschappelijke verklaring van verliefdheid.

Eén van die stoffen, fenylethylamine, is een zogenaamde 'oppepper' waar je een heel actief gevoel van krijgt. De 'vlinders' in je buik worden afgegeven in een bepaald deel van de hersenen, de hypothalamus, die de bijnier een signaal geeft dat er bepaalde hormonen moeten worden aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde is echt. Daar draait het leven om. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind liefde is niet verzonnen Je kan op iemand verliefd zijn wanneer je steeds maar aan hem of haar moet denken ook al doet hij ,zij je pijn en ben je jaloers en je kan maar niet loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde zelf is niet verzonnen, de benaming 'liefde' wel.
Mensen voelen dat, hebben het erover en geven het een naam.
Het had net zo goed anders kunnen heten, maar het heet nu eenmaal liefde. En dat is een mooi woord:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, zie nu dat het echt om het gevoel gaat:)
Neeee, dat kan niet verzonnen zijn:)