Ik slik al ongeveer 10 jaar Paroxetine 20 mg(Seroxat). Is het schadelijk voor je om acuut te stoppen?

Kunnen je hersenen van slag raken? Ik heb namelijk niet zo'n zin om zo lang af te gaan bouwen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Als je in 1 keer stopt krijg je absoluut problemen. Zelfs de 2 tot 4 weken die er voor staan als advies is echt belachelijk en veel te snel. Je kunt ook vloeibare seroxat krijgen dan kun je per mg afbouwen en dan moet je uitgaan van 1 mg per 3 weken/ maand minder wil je niet die verschrikkelijke bijwerkingen krijgen. Zoek op internet ook maar eens naar de verschillende fora over het afbouwen van Paroxetine. Voor de meeste mensen is het een ware hel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Soms moet je van je huisarts abrupt stoppen, maar Paroxetine kan heftige ontwenningsverschijnselen veroorzaken als je plotseling stopt.

In discussiefora wordt aangegeven dat sommige ontwenningsverschijnselen maanden na het stoppen nog kunnen aanhouden.

Deze ontwenningsverschijnselen zijn (volgens de gebruikers van diverse fora onder andere: prikkelbaarheid, agitatie, duizeligheid, angst, hoofdpijn, slapeloosheid en tintelende en branderige gevoelens.

Toegevoegd na 2 minuten:
De website van de apotheek.nl geeft het volgende aan:

(...) Bouw bij voorkeur langzaam af over een periode van vier weken. Na plotseling stoppen krijgen sommige mensen last van angst, duizeligheid, draaierigheid, hoofdpijn, misselijkheid en zweten. Deze verschijnselen treden vaak pas één tot vier dagen na plotseling stoppen op en zijn binnen drie weken over.

Niet iedereen heeft veel last van ontwenningsverschijnselen. Kijk daarom hoe u reageert als u de dosering iets vermindert. Als u er geen last van heeft kunt u sneller afbouwen. Vraag uw arts of apotheker hierbij om advies. (...)

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. De info op de site van de apotheek mag je als betrouwbaar zien. De tekst is beoordeeld en komt uit de bijsluiter van de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met iets betere bronvermelding ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Maar is het schadelijk? Ik ben een keer eerder gestopt. Kreeg toen hevige angsten. Ik moest toen weer gelijk opnieuw beginnen met slikken. Maar deze keer wil ik echt stoppen en niet meer slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hevige angsten is geen fijne bijwerking. Er wordt geadviseerd iets rustiger af te bouwen en eventueel met een arts te spreken, zie ook de tekst in mijn antwoord. Als je angsten hebt, zweet, hoofdpijn is dat niet heel fijn. Kan het heel veel kwaad? Ik denk het zelf van niet, het ligt aan de mate van afkickverschijnselen. De fabrikant raad aan om in vier weken af te bouwen, heb je dat al geprobeerd? Wil je sneller afbouwen, dan is mijn advies om dit onder begeleiding te doen van een arts.
Wanneer u het gebruik van dit medicijn tijdelijk staakt kunnen zich vervelende bijverschijnselen voordoen (= afkick-verschijnselen). Vergeet dit medicijn daarom nooit mee te nemen wanneer u een weekendje weg, op zakenreis of met vakantie gaat.
Bij stoppen moet de dosering over een periode van 2-4 weken geleidelijk worden verminderd om onttrekkingsverschijnselen (o.a. angst, slaapproblemen, opwinding) te voorkómen. Raadpleeg altijd eerst uw huisarts, psychiater en/of psychotherapeut als u wilt stoppen met het gebruik van dit medicijn.

Ik zou dus niet zomaar stoppen maar echt gaan afbouwen.

Sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bouw bij voorkeur langzaam af over een periode van vier weken. Na plotseling stoppen krijgen sommige mensen last van angst, duizeligheid, draaierigheid, hoofdpijn, misselijkheid en zweten. Deze verschijnselen treden vaak pas één tot vier dagen na plotseling stoppen op en zijn binnen drie weken over.
Niet iedereen heeft veel last van ontwenningsverschijnselen. Kijk daarom hoe u reageert als u de dosering iets vermindert. Als u er geen last van heeft kunt u sneller afbouwen. Vraag uw arts of apotheker hierbij om advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Als ik me niet vergis is dat een antidepressiva? Met zulke medicatie mag je nooit ineens stoppen als het goed is staat dat ook in de bijsluiter vermeld.
Dit is omdat bij direct stoppen de klachten ook terug kunnen komen en als je pech hebt nog erger als voorheen. En je kan ontwenningsverschijnselen krijgen, daarom wordt geadviseerd om geleidelijk af te bouwen. Overigens is het ook niet verstandig om dit op eigen houtje te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik ben overigens ook een keer in 6 weken gestopt. Toen kreeg ik erger last van paniek. Dus ik zal maar rustig af gaan bouwen dan. Ik heb al schokjes in mijn hoofd, als ik het een dag vergeet. Of op een ander tijdstip inneem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom! Gewoon onder begeleiding afbouwen samen met je huisarts of wie dan ook overleggen. Niets op eigen houtje doen, je weet wat het je bracht toen je eerder bent gestopt, kan me niet voorstellen dat je dat nogmaals wilt.. Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat je een keer van die pillen af wil na 10 jaar! Maar goed, ze werken blijkbaar wel bij jou en je voelt je er dus beter door....dus waarom stoppen en weer met een angst en paniek gevoel zitten om vervolgens weer opnieuw te beginnen?
Ik wens je veel wijsheid! Sterkte met je keus!
Niet abrupt stoppen!!

Even langs de huisarts of apotheek voor het meest recente afbouwschema.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Antidepressiva zijn middelen waarbij het tijd kost om het op te bouwen en het net zoveel tijd kost om het af te bouwen. Dit is erg belangrijk. Je lichaam moet ontwennen van deze stoffen, zeker als je al zó lang gebruikt. Stel jezelf de vraag waarom je het niet rustig zou willen afbouwen, je gebruikt het immers al lang genoeg. Die paar weken maakt ook niet meer uit.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Zoals gezegd kun je behoorlijk last krijgen als je ineens stopt met dit middel. Daarnaast vraag ik me af waarom je dit niet onder begeleiding wil doen. Je gebruikt het al tien jaar, ik neem aan niet zonder reden. Ik neem ook aan dat je dit via een psychiater hebt gekregen en dat niet je huisarts je al tien jaar dit middel voorschrijft zonder dat je een psychiater gezien hebt.
Lijkt mij het verstandigste dit met je psychiater te overleggen en je toch neer te leggen bij een afbouwschema. Je hebt niet alleen risico op tijdelijke ontregeling door plotseling stoppen met dit middel maar er is ook een kans dat klachten waarvoor je met dit middel bent begonnen, weer terugkomen. En dan is het ook goed als er een arts mee kan kijken en je hierin kan begeleiden.
Ik zou het risico niet nemen. Wat is vier weken op tien jaar? En wat is vier weken ten opzichte van je psychische gezondheid?