Hoe kan het dat ik zo overmatig veel slaap?

Sinds 2009 heb ik al het probleem dat ik zeer veel kan slapen; ook overdag.
Het is een tijdje weggeweest, maar het laatste ca half jaar is het weer helemaal terug en erger dan ooit.
Ik voel me haast een soort van 'slaapjunk'.
Ook moet ik erbij vermelden dat mijn dag-nacht-ritme niet goed is.
Vaak ga ik 's nachts pas rond 0.30 uur op bed en kan de volgende dag tm ca 13.00 uur blijven liggen.
Ondanks dat ik te laat ga slapen is het natuurlijk te gek voor woorden dat ik zo lang kan blijven liggen.
Er schijnt ook wel sprake te zijn van hypersomnia
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypersomnia).
Ik heb het idee dat ik, door veel te slapen, veel gedachten probeer te verdringen en depressieve gevoelens probeer tegen te gaan.
Ironisch genoeg is het juist zo dat door het vele slapen mijn depressies versterkt worden en dat ik me steeds futloos voel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Overmatig slapen kan een symptoom zijn van chronische depressiviteit. Chronische depressieve stemming is een vorm van een 'gewone' depressie, maar waarbij de verschijnselen die zich voordoen veel minder zijn en niet zo intens. Dat betekent echter niet dat de patiënt er niet onder lijdt. Als de klachten van een milde of lichte depressie zich langer dan 2 jaar voordoen, wordt er gesproken van een chronische depressieve stemming.

Kenmerkend voor chronische depressiviteit is dat de ernst van de symptomen kan wisselen. Lange periodes met sombere gedachten, worden afgewisseld door periodes waarin het beter gaat. Chronische depressiviteit gaat niet vanzelf over. Hooguit gaat het een korte periode beter. Neem daarom contact op met je huisarts en praat over je klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je beschrijft dysthymie, maar noemt het chronische depressiviteit. Dat zijn echter twee verschillende dingen: ook een depressie kan een chronisch beloop hebben, episodisch danwel continu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beschrijf chronische depressiviteit zoals het in de bron beschreven staat en zoals ik het ervaren heb bij iemand in mijn omgeving. Ik weet heus wel waarover ik spreek.

Ten andere, je hebt kritiek, maar je begint jouw antwoord identiek op dezelfde manier als het mijne......

Andere antwoorden (3)

Waar je ook last van kan hebben is een cognitieve doorstart. Als het ware ben je dan in slaap, maar je hersens, je gedachten blijven doorgaan. Waardoor je 's ochtends lichamelijk wel uitgerust bent, maar mentaal nog aan het bed genageld bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je noemt dat je ook last hebt van depressies. Overmatig veel slapen kan een symptoom zijn van depressie. Als je antidepressiva gebruikt, zou het ook nog een bijwerking daarvan kunnen zijn.

Er zijn natuurlijk ook andere oorzaken mogelijk, zoals een lichamelijke ziekte die vermoeidheid en slaperigheid veroorzaakt. En er zou ook sprake kunnen zijn van een slaapstoornis, al dan niet in combinatie met een depressie. Wanneer het overmatig slapen je veel hinder geeft, zou je dat kunnen laten onderzoeken in een gespecialiseerd slaapcentrum. De symptomen die je noemt, kunnen passen bij o.a. delayed sleep phase syndrome, hypersomnia, primaire insomnia of narcolepsie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zusje heeft hier ook last van gehad. Zij heeft allemaal testen gehad totdat na een jaar een slimme dokter zij test op vitamine D! En ja hoor ze had een hele lage percentage. Het betekende voor haar dat ze te weinig zonlicht had gekregen en door een tekort aan vitamine D was ze waanzinnig moe en werd ook deprie.

Probeer bij je huisarts je ook te laten testen (verschillende tekort aan vitamines, bloedarmoede, ijzer). Wellicht kan je zo geholpen worden. Succes!