Verandert een man van persoonlijkheid als hij in een net pak loopt?

Toen ik nog eens in pak moest en nette schoenen, stropdas, merkte ik dat ik ook rechtop begon te lopen.
In mijn normale kleding helemaal niet.

De meeste mannen in een net pak lopen allemaal netjes en rechtop. Zijn zij dan een ander persoon?

Toegevoegd na 4 minuten:
Is diegene zichzelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik draag regelmatig een pak op mijn werk.
vaak ook niet omdat ik in een aantal gevallen niet autoritair wil overkomen.

Als ik echter een pak drag is de waarde van mijn kleding nogal wat groter dus ben ik duidelijk voorzichtiger met mijn kleding. Als het vuil is moet het naar de stomerij en kan ik hem niet zelf wassen. Verder draag ik dan strakke nette schoenen en die nodigen niet uit tot sloffen.

Dus ja ik zal mijn gedrag wat aanpassen.
Zodra ik echter aan een vergadertafel zit praat ik echt wel zoals ik ben en niet zoals ik me voel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Kleren maken de man! Dit gezegde bestaat niet voor niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn vader geld dat in ieder geval niet. Die blijven ze in de wandelgangen 'Herr Dictator' noemen. En dat al zeker 25 jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
humor +1
Ja dat is zo...

Toen ik studeerde deed ik wel eens een pak aan... En als ik dan daar rondliep dan werd er ruim baan gemaakt voor me als ik over de gang liep die bij tijde erg vol was... Dus doordat ik pak aan had, had ik zulk een uitstraling dat ik door drukker gangen kon lopen, zonder dat ik gehinderd werd...

Ja ik ben altijd mezelf, hoe zou ik een ander kunnen zijn, ook zonder pak...

En je geeft in je toelichting al aan dat je anders bent in een pak... Je zou voor de lol eens een politiepak aan moeten trekken en dan naar jezelf kijken hoe je dan gaat lopen, John Wayne is er dan niets bij...
(John wayne is een filmster uit de prehistorie, voor diegene die die arme man niet kennen...)

Of trek eens een zwerverskostuum aan, en kijk dan weer eens naar jezelf...

(---Over een adamskostuum durf ik al helemaal niet te spreken, want dan zet ik je aan tot illegale praktijken en dan kost het weer meer dan een handvol punten...---)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- min punten hoe kom je daar bij, je gaat steeds bloter op de foto en heb eens even goed gekeken en er is niets mis mee lol + hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles kan in deze tijd. We kijken nergens meer van op.De ene keer is hij heel jong , de andere keer heeft hij een baard en donker haar en loopt hij er weer zo bij.
Je hebt je misschien toen zelf al in de spiegel bekeken en dacht wouw, en dit geeft je zelfvertrouwen en je mag gezien worden. En ineens iets anders aantrekken geeft altijd een top gevoel.

Maar een andere persoonlijkheid dat denk ik niet.

Trouwens ik kijk wel graag naar je als je in een mooi pak loopt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel wel een andere persoonlijkheid, raak helemaal in de war van al die mannen in pak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik nou ook, mannen in pak, heeft iets..
Mijn man moest laatst een smoking kopen voor een bepaalde gelegenheid, alles er op en er aan, smoking hemd en strik én witte handschoenen.
Het heeft iets statigs en ja hij ging ook meer recht op lopen, zekerder a.h.w +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel he kicken. Af en toe komt hij van mij ook zo spontaan naar beneden, tja ....doet me wel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mooi dan hè.
Ik moet zeggen, dat als ik mannen die normaal nooit een kostuum dragen, er een aan trek in de winkel, ik ze meestal aardig op zie leven! De houding en uitstraling veranderd in een oogwenk! Meestal ten goede, maar soms ook niet, dan past het echt niet bij de persoon....

Dus er verandert wel degelijk iets, maar of dat de persoonlijkheid is....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van binnen verandert de persoonlijkheid van iemand in het 'strakke pak' natuurlijk niet....Maar een pak (of een uniform) straalt nou eenmaal iets uit, en als je het aanhebt, wordt er een bepaalde mate van professionaliteit van je verwacht. Je zet je 'werk-masker' dan op, en daarbij kán natuurlijk een lichaamshouding horen. Vooral als een pak goed zit, en je goed staat, voel je je zelfverzekerd - je weet, dat ze naar je mogen kijken.
En dat doen ze ook....Daarvan ben je je misschien niet altijd bewust, vooral als je dagelijks in een 'strak pak' of een uniform loopt, maar in jouw geval (nog eens een keer in pak moest...) was je er je wel bewust van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man zelf verandert niet. Het is het gevoel wat verandert zodra het pak aangaat.
Het pak geeft aan meer gekleed te zijn en daar gaat zo'n man naar lopen. Trek hem maar eens iets aan waar hij zich helemaal niet in thuis voelt. Dan loopt hij pas klein.
Zo zijn er ook mannen die zich niet prettig voelen in pak en een afschuwelijke houding aannemen als ze er een dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar hij gaat er wel een stuk aantrekkelijker van uitzien ! En vermoedelijk is hij zich daar ook van bewust en zal en passant een zelfverzekerder houding aannemen.

Wel denk ik dat net als bij vrouwen ook voor mannen geldt dat je je wel een beetje ' gedraagt' naar je kleding. Maar dat doe je gewoon met je zelfde persoonlijkheid hoor, die verander je niet met een stropdas en een colbertje. Net zo min als met en joggingpak en een slobbertrui.

Of je dan ook jezelf bent ? Natuurlijk, hooguit laat je een andere kant van jezelf zien. En bevalt die kant je maar matig of voelt het niet prettig, dan zul je in je vrije tijd niet graag in een net pak lopen. Net zoals ik mijn man geloof ik al 10 jaar niet meer in een spijkerbroek heb gezien ; dat vind hij gewoon niet bij zichzelf passen. (Al trekt-ie als ik het lief vraag in het weekend soms wel gewoon een informele broek aan, hoor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Ik herken wel het verschijnsel dat veel mannen een andere houding aannemen zodra ze een pak dragen. Ook de buitenwereld reageert dan vaak heel anders op iemand. Ik heb zelf niet het idee dat ik door zo'n verkleedpartij van persoonlijkheid verander, hooguit verandert de rol die ik dan speel. De mens van binnen verandert natuurlijk niet echt door een andere verpakking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd vermeden om een net pak aan te trekken, omdat ik bij een net pak het gevoel heb niet helemaal mezelf te zijn. Je voelt je inderdaad anders maar je blijft
natuurlijk wel dezelfde persoon.
Als het dan eens gebeurt zie je wel dat mensen meer
rekening met je houden. Vreemd maar waar.
Mensen reageren anders op je. Voor velen is dat kicken.

Het is een bekend gegeven dat telemarketeers die in een
pak achter de telefoon aan het verkopen zijn beter
overkomen en meer succes hebben dan in hun gewone kloffie, terwijl de persoon aan de andere kant hen natuurlijk niet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Alleen zijn *gedrag* verandert. Je ziet een ander stukje van dezelfde persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop bijna altijd rechtop, ik denk dat het meer een vrouwen ding is daarom kopen jullie zo vaak andere kleren.......:D