Heb je in de winter meer slaap nodig als in de zomer?

Als dit zo is, hoe komt dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dagen zijn nog steeds 24 uur ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist ik hoor, gewoon even stangen, hihi.
Als het eerder donker zijn met het slaapgedrag te maken heeft zullen het wel enorme slaapkoppen zijn boven de poolcirkel in de wintermaanden...
In de zomer, als het daar niet donker wordt 's nachts, heb ik wel ervaren dat het licht je langer wakker houdt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, jij ook.
Gaaap, ik ga maar 's slapen (echt niet!)
Die winterdepressie zou wel eens veel te maken kunnen hebben met langer slapen, slapen werkt immers genezend. Leuk om er over van gedachten te wisselen.
Ik heb er nooit last van gehad, en slaap zomer en winter net zo lang (kort soms).

Antwoorden (4)

Volgens mij zijn mensen geprogrammeerd op het zonlicht. Als de zon op is dan kan je aan het werk gaan met het verbouwen van eten zodat je kon overleven. Als het nacht was dan moest je eigenlijk wel in je hol/grot/hut blijven omdat er dan allemaal gevaren waren in de nacht.

Dus evolutionair gezien denk ik dat je in de winter meer slaapt omdat het langer donker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt niet meer slaap nodig dan in de zomer, echter slaap je vaak wel meer. De dagen zijn kort, de nachten zijn lang. Vroeger gingen mensen naar bed als het donker was, aangezien er toen nog geen elektriciteit was en je met kaarsen niet erg veel nuttigs kon doen (en het was duur).

Mensen zijn dus misschien zo "gewend" dat ze in de winter meer slapen, maar in principe heb je niet meer slaap nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het donker gaat worden begint je lichaam melatonine aan te maken, ook wrl bekend als het slaaphormoon. In de winter wordt hier meer van aangemaakt waardoor het lichaam eerder in ruststand gaat en we meer slapen.
Evolutionair gezien komt dit goed uit, want vroeger kon je ook niet meer veel ( bv werk op t land) als te donker werd.
Mensen worden nu in de winter eerder moe en lusteloos maar willen of moeten nog wrl heel veel en daarom maken sommigen gebruik van een zgn lichtlamp, waardoor er meer vitamibe d3 wordt aangemaakt.
Technisch gezien hebben we niet meer slaap nodig gezien onze productiviteit, maar het lichaam gaat wel eerder in slaapstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast wat Martine zegt hebben veel mensen ook last van meer of mindere mate van winterdepressie. Door het gebrek aan zonlicht worden mensen depressief, of lusteloos. En een van de symptomen daarvan is meer slapen.