Hoe komt het dat het hart nog klopt als iemand hersendood is?

Na reanimatie blijkt kan het hart weer gaan kloppen. Later blijkt iemand dan hersendood te zijn. Toch blijft het hart wel kloppen, (mbv beademing) ondanks dat de hersenen (incl. hersenstam) niet meer werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het hart wordt maar zeer ten dele aangestuurd vanuit de hersenen omdat het een eigen zenuwstelsel heeft. Doordat het blijft kloppen voedt het zichzelf met zuurstof en andere noodzakelijke stoffen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Die stoffen moeten natuurlijk wel toegediend worden via een infuus en/of sondevoeding maar op die manier kan iemand, of eigenlijk moet je bij een hersendode spreken van iemands lichaam, lang in leven worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

je hersenen vallen dan laat maar zeggen tijdelijk stil maar je hard niet.