Wat is de beste matras tegen rugpijn?

Welke matras heb jij? Ben je er tevreden over? Verzacht hij je rugpijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ik heb een Tempur matras (is ook traagschuim trouwens, zie dat al meer genoemd is).
Ik merk het als ik op vakantie ben en op een 'gewoon' matras moet slapen: slapende armen, geen houding kunnen vinden en gebroken opstaan. Ik ben altijd weer blij als ik weer naar huis mag en op mijn Tempurmatrasje mag gaan liggen.
Je moet er wel rekening mee houden dat veel mensen aan Tempur moeten wennen, omdat het echt heel anders is. Ik had zelf maar een week of 3 nodig, maar mijn vriend heeft een half jaar geklaagd voorhij het echt lekker vond liggen.

Verder is een nadeel dat het in de winter, als het heel koud is, zo hard is als steen. Het reageert namelijk op je lichaamswarmte. Als je bed dus koud is is het hard, als je er dan op gaat liggen voel je je er langzaam inzakken. Verder is het ontzettend duur, maar ik heb het voor mijn lichaam wel over.

Ik raad je aan om eens in een beddenzaak te gaan kijken. Je kunt vaak in een cabine ook proefliggen (hoewel ik net heb gezegd dat je een tijdje nodig zult hebben om te wennen, en dit dus niet echt helpt).

Toegevoegd na 34 seconden:
Oh ja, en rugpijn heb ik helemaal niet als ik gewoon thuisslaap dus...

Toegevoegd na 1 minuut:
Voel me op vakantie altijd weer helemaal oud, zoals vroeger vóór ik Tempur had...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb een Nasa-traagschuim matras. Ligt echt wel lekker en biedt genoeg ondersteuning, maar is toch zacht.

Mijn grootmoeder heeft een traagschuimkussen en is er ook heel tevreden over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Traagschuim is een heel goed materiaal, MITS je houd van slapen in een verwarmde slaapkamer. In een koude kamer is en blijft een traagschuimmatras te hard.
Nasa Traagschuim (topdek) matras.
Ik had een rugpijn daar zeg je u tegen.. maand na maand na maand fysio.. niks hielp.

Nasa traagschuim topdek matras gekocht... op mijn oude gelegd en nooit meer pijn gehad. ik heb wel de dikke van 7cm gekocht ipv die van 3 of 5.

je zakt er een beetje in, waardoor de drukverdeling werkelijk goed voelt en ligt.

ik wil niet meer zonder en mijn partner ook niet.

Het kostte ons 3 nachten wennen.

:-) we hebben toen ongeveer 280 betaald voor twee. bij een winkel in drachten geloof ik... online uitgezocht. ;-) ze arriveren dan helemaal opgerold en ingedrukt...

hou rekening met een "uitzet periode" voor je hem gebruiken kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een goed gestabiliseerd waterbed doet wonderen. (bij mij tenminste)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je NIET moet doen, of in elke geval even tweemaal achter de oren krabben is een sultan Hogbro (of hoe schrijf je dat) bij Ikea aanschaffen. Ik heb mij destijds door dezelfde klachten laten verleiden om deze matrassen aan te schaffen tesamen met 2 boxsprings. In het begin vond ik ze echt zalig, maar nu na anderhalf jaar voel je soms echt de vering knappen wanneer je je zelfs maar omdraait, en ik kom al net weer zo gebroken uit mijn bed als wat ik voor die tijd deed.

De volgende keer ga ik ook echt wel voor iets duurder. Soms is goedkoop echt duurkoop (hoewel ze voor mijn budget ook nog niet zo goedkoop waren trouwens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een matras van Nasa traagschuim, latex of schuimrubber met verschillende zones en de pocketveren matras geven de beste ondersteuning aan je rug zonder druk uit te oefenen op je gewrichten.
Zelf heb ik een pocketveren matras en ik ben er heel tevreden over, omdat ik nu geen rugpijn meer heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke matras voor jou geschikt is, hangt niet alleen af van wat je op het eerste oog lekker vindt liggen, maar ook van je slaaphouding en je lichaamsgewicht.
Het beste kun je daarom ook naar een goede speciaalzaak gaanen je ter plekke uitgebreid laten voorlichten door mensen die er echt verstand van hebben, en niet afgaan op adviezen/ervaringen van anderen op een forum of iets dergelijks.

Een waterbed bijvoorbeeld kan voor sommige mensen echt catastrofaal uitpakken, en hoewel niemand een keiharde matras zal aanbevelen, is die voor anderen juist weer uitstekend geschikt. (Sinds ik op een 'baksteen' lig, heb ik zelfs NOOIT meer rugklachten gehad - tot ik een nachtje in een hotel op een verrukkelijke zachte boxspring mag crashen - dan is het de dag erop gegarandeerd feest (maar niet heus). Traagschuim ligt ook heerlijk, maar moet met mijn gewicht hooguit elke 5 jaar vervangen worden, vaak zelfs eerder. Naasdt je matras is trouwens ook de bedbodem heel belangrijk.

In een goede zaak kunnen ze je alles vertellendat je moet weten, en mag je de matras zelfs uitproberen of proefslapen voor je daadwerkelijk tot aanschaf overgaat.
Vergis je niet, je brengt een derde van je leven op dat ding door, dus beknibbel er niet op en overweeg je beslissing heel, heel goed.

Slaap lekker !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je voorlichten door een echt goede, gespecialiseerde beddenzaak. Zo'n winkel waar ze de tijd nemen om jou persoonlijk uitleg te geven, te laten proefliggen op verschillende combinaties van bedbodem en matras, en echt de tijd voor je nemen, zonder verplichtingen jouwerzijds.

Koop bedbodem en matras samen - alleen de combinatie is van belang, je kunt ze niet apart kopen.

Als je een partner hebt, kijk dan of je één of twee matrassen wilt. Als jullie voorkeuren niet al te veel verschillen, kun je één matras laten maken met twee verschillende helften.

Neem ook de aanschaf van het kussen mee. Bij een zachte matras-bedbodem-combinatie hoort een ander kussen dan bij een harde.

Ik heb een houten bed met een houten latten bedbodem. Daarop ligt een relatief zachte matras van natuurrubber.

Ik heb expres geen koudschuim / traagschuim matras genomen. Ik slaap namelijk tot een temperatuur van -10 graden zonder verwarming met open raam (daaronder bevriest de verwarming, dus dan doe ik het raam noodgedwongen dicht). Een koudschuim matras heeft warmte nodig om zijn eigenschappen te krijgen, en bij lage temperaturen is de lichaamswarmte onvoldoende om het matras voldoende zacht te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vroeger, toen ik rond de 20 was, had ik zo'n lage rugpijn dat ik mijn sokken en schoenen nauwelijks aan en uit kon trekken. Dat is nu gelukkig over.

Het bed en de matras hebben daar zeker aan meegeholpen.

Nog belangrijker is echter geweest dat ik ben gaan roeien. Daardoor heb ik een "spiercorset" gekweekt, dat de gewrichten behoorlijk ontlast. Ik hang nu in mijn spieren in plaats van in mijn gewrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vorig jaar een zware hernia gehad.
Daarna hebben wij (mijn man en ik) een Auping gekocht, en die bevalt uitstekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij al 15 jaar een waterbed,ooit overgestapt op traagschuim maar dat werkte echt niet met mijn rug en toen na een maand toch maar weer een waterbed,is voor mij echt wel het beste om in te slapen