Is een bezoek aan een ziekenhuis voor een onderzoek (duurt twee dagen alles bij elkaar) ziekteverzuim, of zijn dat snipperdagen?

Ik moet regelmatig (elk jaar 1x) naar het ziekenhuis voor een medisch onderzoek. Bovendien moet ik me daar op voorbereiden en ben ik de dag ervoor ook niet beschikbaar voor werk. Moet ik daar nu vrije dagen voor opnemen of is dat ziekteverzuim? En waarom is dat zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ligt niet alleen aan je contract, maar ook aan de CAO. In de meeste CAO's is kort verzuim geregeld, tot 8 uur per jaar, voor dokters- en tandartsbezoek. Dit is dus meer dan dat kort verzuim. Als je verder niets hebt gehad dit jaar kan je 8 uur op dokter zetten, en 8 uur verlof opnemen. Ik denk dat ziekteverzuim niet hard te maken is hiervoor, tenzij je ziek bent waardoor je dit onderzoek moet ondergaan. Maar uit je vraagstelling blijkt wat anders, namelijk een regulier onderzoek zonder dat er een ziekte aan vooraf gaat.

Volgens mij ligt dat aan je contract. Bij de ene krijg je er bijzondere verlofdagen voor, bij de ander is het onbetaald verlof of inderdaad ziekte verzuim. Denk dat je dit het beste aan je werkgever kunt vragen...

Als je een goede werkgever hebt ,dan zijn dat gewoon ziekte dagen,en hoef jij zelf geen dagen in te leveren.

Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat dit valt onder ziekteverzuim. Maar bij twijfel zou ik het aan mijn werkgever vragen.

Als er een medische noodzaak is voor die onderzoeken valt het onder normaal ziekteverzuim. Als het is voor bijvoorbeeld medewerking aan pharmacologisch onderzoek (waarvoor je in de regel ook een uitstekende vergoeding ontvangt) of voor een niet- medisch- noodzakelijke behandeling (bijv. vruchtbaarheidsbehandelingen) zou het er best eens buiten kunnen vallen. Vermoedelijk weet je het zelf wel, maar in geval van twijfel kun je het best even overleggen met iemand die de CAO op zijn duimpje kent ; PZ ofzo.

Beetje afhankelijk van de hoeveelheid dagen die je werkt, en of er de mogelijkheid is om het in je eigen tijd te doen. Bij fulltime dienstverband vallen dit soort dingen vaak onder bijzonder verlof, maar partimers moeten dit op hun vrije dagen regelen, indien mogelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100