Dat kan allerlei oorzaken hebben:

Ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten. Dit kan door een microbiologische prikkel (bacteriën, virussen, schimmels), chemisch (irriterende stoffen enz.), fysisch (hitte, ioniserende straling, UV-straling etc.) maar ook het gevolg zijn van een auto-immuun reactie van het lichaam zoals onder meer bij reuma kan voorkomen. Een ontsteking heeft als doel het verwijderen van het schadelijke agens en het herstellen van de schade.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een ontsteking is dus in feite een standaardreactie van je lichaam op allerlei beschadigingen, met als doel deze te herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ook wel te maken met verminderde
weerstand hoor.
Mijn tandarts zegt altijd als ik een ontstoken
wortel heb, dan is je weerstand minder.
Natuurlijk zijn er ook nog andere omstandigheden
als je een ontsteking krijgt, maar weerstand
heeft er ook mee te maken.
12 jaar geleden
Een ontsteking is een zeer ruim begrip. Een lichamelijke reactie waarbij de oorzaak in het midden gelaten wordt. Een populair woord zonder zinvolle betekenis.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik bedoel je komt bij een dokter met een dikke duim en hij zal zeggen dat je waarschijnlijk een ontsteking hebt. Heb je koorts dan kan hij ook zeggen dat je een ontsteking hebt. Pijn in je heup idem, daarom zie ik het woord als een dooddoener. Die niets zegt over de aard, de oorzaak of de behandeling van klachten.