Wordt er niet teveel gelet op de calorieën?

In mijn optiek is de vervanging voor suiker erger dan suiker.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er werd in een artikel in New Scientist ingegaan op deze vraag ( even kijken of ik hem kan vinden dan zal ik details toevoegen) . Het antwoord is JA, er wordt teveel gelet op calorieen. Veel hangt af van de manier hoe de calorieen vrijkomen bij vertering. Sommige calorieen in koolhydraten komen heel snel vrij , andere koolhydraten moeten eerst worden "opgebroken " in andere koolhydraten of suikers. Ook de struktuur van het voedsel maakt veel uit. Voedsel met een dichte struktuur of met veel vezels wordt langzamer verteerd, dus je eet er minder van of je bent langer verzadigd. Van cereals ( ontbijtgranen ) is bijvoorbeeld bekend dat de "all bran" produkten veel langer verzadiging geven en langzamer verteerd worden dan de "witte " produkten als corn flakes of rice crispies. Hetzelfde geldt bij volkorenbrood versus witbrood . Ook bijv . biefstuk zou een gunstige "verteringsindex " hebben en minder calorieen toevoegen dan uit de tabellen is af te lezen. Het hele Atkins dieet is gebaseerd op een deel van deze theorie: "weinig licht verteerbare koolhydraten , veel moeilijk verteerbare eiwitten". Maar heel veel calorieen. Toegevoegd na 1 uur: Voor diegenen die dit lezen en denken dat ik pro-Atkins ben , nee ben het niet . Maar de man heeft nogal wat losgemaakt in het denken over calorieen en dieeten.

Bronnen:
New Scientist

Suikervervangers zijn ongevaarlijk. Suiker trouwens ook, behalve dan voor je tanden. Ik denk wel dat er teveel op kleine hoeveelheidjes calorieën wordt gelet. Wat maakt dat beetje suiker in je koffie nou uit, als je een koek of een pastamaaltijd naar binnen werkt? Let dan liever op die grote brokken, en neem gewoon koffie met suiker. Laatst was hier op GV zelfs een vraag over het calorieverschil tussen gewone melk, condensmelk en poedermelk. Nou vráág ik je - dat is alsof je op de vlucht bent voor een horde wolven, en je dan zorgen maakt of je niet door een mug wordt gestoken!

Je moet zoveel 'snelle suikers' minderen (suiker, alkohol). De langzame suikers zijn minder belastend. Niet alleen voor het afvallen, maar vooral om diabetis te voorkomen. Zoetjes zijn dus wel goed, maar wellicht niet gezond. Zoetjes op basis van sacharine zijn bovendien calorievrij. Gevaarlijk zijn ze niet. In het geval muizen worden volgestop met sacharine dan krijgen ze kanker, maar is dat relevant voor jou en mij? Ik betwijfel dat. Op het internet sijn goede sites te vinden, die de snelheid van de verschillende voedingsstoffen geven (ik denk dat dat glycomie-index heet) Toegevoegd na 2 minuten: In Nederland heet het glycemie-index. Geeft vele hits in Google Search.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100