kan je borstkanker hebben als je 14 bent??

ik vind dit echt heel eng! want ik ben zo bang dat ik borstkanker heb..
namelijk toen ik 12 of 13 was had ik een raar dingetje in mijn borst.. maar het voelde volgens mij niet als zo'n schijfje maar de huid erom heem werd ook rood en ik voelde dat het bobbeltje groter werd.. maar die rode plek was weggegaan en heb nu geen pijn of last maar het is nu bijna 2 jaar later! en ik weet dus niet wat ik moet doen? kan het zijn dat als ik borstkanker zou hebben dat ik daar dan nog geen last van zou hebben ?? of merk je dat uiteindelijk wel??? want ik heb ook het idee dat ik allemaal schijfjes voel (in beide borsten) ohja ik weet niet of het er mee te maken heeft maar die ene borst is ook wat groter dan de andere..
hoop dat iemand me kan helpen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En trouwens, dat je ene borst wat groter is dan de ander, is normaal. Veel meiden hebben dat in de puberteit. Ze worden allebei nog wel gelijk naarmate je ouder word (16+)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben 14 jaar oud. Ik heb wat aders en ook rode bultjes rond mijn tepel. Mijn tepel is niet altijd ingetrokken maar dat is soms wel als ik het warm heb of een topje aan heb. Soms zit er wit op mijn tepel. Maar dat is niet veel.. wat moet ik doen ik ben echt heel bang

Antwoorden (5)

dit is in de pubertijd, dit had ik ook gaat vanzelf weg . als je t niet vertrouwd kun je naar de huisarts gaan. heb ik ook gedaan die zei dat ik puber was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan zeker borstkanker krijgen als je 14 bent.
Als meisje/vrouw zeker regelmatig je borsten "onderzoeken"...
Bij enige twijfel, stap naar je huisdokter.
Je zegt dat je een bobbeltje voelt, kan je dit bewegen ?... dan is het meestal een "kistje" een soort vetbobbeltje, voel je dat het vast zit... ga onmiddellijk naar een arts.

Ik lees dat dit al 2 jaar duurt... waarom wacht je in godsnaam zo lang ????
Dat je ene borst iets groter is dan de andere... dit is vrij normaal, de meeste vrouwen hebben dit.
Grtz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is erg klein.
Wat jij voelt aan schijfjes en bobbeltjes aan je borsten is volkomen normaal, zeker nu je nog in de groei bent.
Bijna alle vrouwen hebben borsten die niet even groot zijn.
Praat eens met je moeder of een andere volwassen vrouw over je angst voor borstkanker, want opletten is goed maar je onnodig ongerust maken niet.
Je kan ook altijd met zulke vragen naar je huisarts. Doen hoor, niet rond blijven lopen met onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rode, warme plek in je borst wil meestal zeggen dat je een ontstoken melkkanaaltje hebt. Dat kan vanzelf over gaan en dan is er niks aan de hand. Al die hobbeltjes en bobbeltjes die je in je borsten voelt, zijn waarschijnlijk het borstweefsel / vetweefsel zelf. Kijk maar eens op onderstaande wikipedia-pagina, dan zie je allemaal hobbels en bobbels. Verschil in afmeting is voor borsten ook heel normaal.

Als je nou toch vragen of zorgen hebt over je borsten, kun je die altijd aan je moeder of aan je huisarts stellen. Er is geen enkele reden om twee jaar te lopen tobben, de helft van de wereldbevolking heeft borsten en je moeder is ervaren 'borsten-draagster' en jouw dokter weet er alles van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er is nog nooit een puber geweest die borstkanker had. De aanleg om het later te ontwikkelen kan al wel in de puberteit starten, vooral als jouw lichamelijke ontwikkeling al heel vroeg begon. Roken en alcoholische dranken drinken hebben daar ook invloed op. Maar als jij gezond leeft hoef je helemaal niet bang te zijn. Ongelijke borsten zijn heel normaal, bijna niemand is symmetrisch (dat beide lichaamshelften exact gelijk zijn).
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit een puber met borstkanker waar haal jij die informatie nu vandaan? Vanaf iemand ene borst ontwikkeld kunnen er altijd borstkankers ontstaan. Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortom: als het je niet lekker zit, of je maakt je zorgen, gewoon naar de huisarts gaan.
De huisarts zal je vraag zeker serieus nemen, je onderzoeken, en als er maar de kleinste aanleiding is, je doorsturen naar het ziekenhuis.
Zelf denk ik dat er niets met je aan de hand is, maar _ik_ ben geen arts :)