Hoe komt het, dat het vaak helpt om een diëtist te bezoeken? Ik bedoel: die kan je toch verder geen stok achter de deur bieden?

Dit is iets wat ik me altijd heel erg heb afgevraagd. Namelijk: hoe komt het dat mensen die een diëtist bezoeken, meestal heel goed resultaat hebben? Want ik bedoel: afvallen of aankomen is ook een psychisch iets natuurlijk. En dat kan een diëtist natuurlijk niet bieden. Zij kijken ook niet (altijd) naar waar het eetgedrag vandaan komt: eet iemand bijv. te snel of juist te langzaam, heeft hij last van emotie-eten etc. Ook zijn er van die dingetjes die ik wel opmerkelijk vind, zoals het feit dat ze je niet verbeteren als je zegt ''Ik ben vegetariër maar ik eet wel vis.'' Hoe komt het dat een diëtist bezoeken voor veel mensen wel goed helpt, ondanks het feit dat die je niet psychisch kan ondersteunen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Er word zoveel beweerd tegenwoordig, dat dit goed is en dat slecht of andersom, dat mensen het overzicht kwijt zijn. Ze weten niet meer wat te geloven.
Het is dan erg fijn als je bij iemand langsgaat die ervoor gestudeerd heeft, aangeeft wat je ongeveer wil, en dat je dan naar buiten kan lopen met een eetschema of in elk geval goede richtlijnen. Dat maakt het makkelijker en overzichtelijker, omdat je dan minder keuzes hoeft te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er echt psychische problemen achter zitten, stuurt je dietist je als het goed is door naar een psycholoog, of iemand die gespecialiseerd is in eetstoornissen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze bieden wel een stok achter de deur. Je maakt een afspraak, je komt elke week of om de week langs, je word weer gewogen of opgemeten, ze vragen hoe het gaat.
8 jaar geleden
Vreemde ogen dwingen.
Dat is wel zeker een stok achter de deur voor veel mensen.
Het kan helpen als een neutraal iemand je regelmatig een duwtje in de rug geeft.
Iemand die niet afhaakt als het wat langer duurt, wat je omgeving maar al te vaak wel doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit eigen ervaring:
Een diëtist(e) is vaak de enige die wel het verschil kan maken. Natuurlijk als je niet wilt, heeft het wekelijkse/maandelijkse bezoek aan zo iemand ook geen zin, zonde van jouw en haar tijd! dat is zo ja...

Maarrr als je nou wel wilt , echt wilt...

We weten dat het vlees zwak is, ja echt , en dat het tussen je oren zit [mentaal] en en en .. maar iemand die neutraal is , ver van je af staat , toch wel een stok achter de deur is [de afspraak/die datum ohhhhhhhhhhhhh ik moet -mag- weer er naar toe] ...
Dit allemaal .helpt.
Natuurlijk zijn er ook mensen die het helemaal alleen kunnen, ja dat is zo. Ik heb na een jarenlange rookverslaving zelf, alleen, met 'me, myself & Irene' die verslaving aangepakt en ziedaar het lukte... dus soms lukt iets wel , jazeker!

Echter met mijn kilo's wil het niet in m'n uppie... dus toch maar met een diëtiste en begrijp me niet verkeerd .. je moet wel willen want anders lukt het echt niet hoor!!

Nog iets: je krijgt een uitgebreide lijst van voedingsmiddelen :
"Variatielijst gezonde voeding bij een verhoogd cholesterol en diabetes mellitus" [in mijn geval] , met daarop 3 categoriën t.w. 'aan te raden' . 'middenweg' en 'af te raden' nou duidelijker kan niet hoor. Simpel en niks lijstjes van dit moet en dat mag niet , nee jij zelf hebt de verantwoordelijkheid om verantwoord te kiezen en te eten of niet dus... en ziet op de dag van de afspraak die weegschaal dus met plezier of met afgrijzen staan ;-))

Hoe komt het ??

Omdat het werkt.
Ze geven handvatten [kan dit , mag die combinatie? of waaròm eet je zus of zo , misschien beter dit of dat...]
Er wordt mee gedacht , jazeker!

Kortom ze helpen , als je een goede treft.

Tip voor mensen die willen afvallen:
lijnen/diëet volgen werkt niet, nou ja .. het werkt een tijdje en daarna dus niet meer. De truc is om ANDERS te ETEN en daarvoor kun je hulp krijgen bij een diëtiste .