Xanthaangom is een gom die veel gebruikt wordt als verdikkingsmiddel in voedsel om een hogere viscositeit te krijgen. Naast het gebruik als verdikkingsmiddel wordt het ook gebruikt als stabilisator, emulgator en als vervanger van gluten.
Xanthaangom is een polysuiker, dat veel water kan vasthouden. Dat is ook de reden, dat veel mensen er diarree van kunnen krijgen. Het is echter NIET kankerverwekkend, anders zou het zeker niet zo veel in de levensmiddelen mogen worden toegevoegd. Je zou het een beetje kunnen vergelijken als een soort maizena of aardappelmeel (wat binding betreft), maar xanthaangom is veel stabieler als bindmiddel (zetmeelachtige binders worden dunner door b.v. speeksel en amylase en xanthaangom niet).