Hoe kan het toch dat de ene mens de andere mens veel pijn kan doen?

Hebben deze beulen dan geen enkel besef van wat ze een ander aan doen?
Dit is mijn grootste vraag en angst van het menselijke bestaan. Hoe kan het toch zijn dat een mens in een monster veranderd??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat me puur om wreedheden, mishandeling, marteling, het langzaam dood laten gaan... Een lieve mens afslachten... Dat gebeurd! En dat is iets wat ik nooit zal begrijpen. (denk ik) En wil het ook nooit meemaken.

Het beste antwoord

Er is maar één reden: en dat is onwetendheid... Ze weten niet beter... en als ze beter wisten dan deden ze het niet...

Beulen doen alleen hun werk, volgens de heersende wetten... De rechters is toch precies hetzelfde, is de beul strafbaar als een rechter zegt dat de beul moet slachten? (karmische gezien dan)...

"Vergeef hen, ze weten niet wat ze doen"... Waren dat niet beroemde laatste woorden van iemand, zo´n kleine 2000 jaar geleden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor eerste deel van je antwoord: onwetendheid. Ik geloof ook dat een ander pijn doen bij de meeste mensen niet de bedoeling is, en als ze weten dat ze een ander pijn hebben gedaan (ik heb het over geestelijke pijn) ze er spijt van hebben.

Andere antwoorden (11)

Vaak door drugs, dezelfde opvoeding krijgen dus waarin het thuis ook normaal is, geen respect en macht over iemand hebben. Want macht maakt machtig.

Kan me er zelf geen voorstelling van maken hoe mensen dit kunnen doen zonder schuldgevoel. Maar kennen dit denk ik ook niet.

Deze vraag zet je wel weer even aan het denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijkt dat veel mensen vreselijke dingen kunnen doen als ze instructie krijgen van iemand waar ze tegenop zien omdat die hoger in rang geplaatst zijn of meer kennis hebben.
Google maar eens op "Milgram Experiment" of op "The Heist van Derren Brown."
Daarnaast kan het massale hersenspoeling zijn door steeds terugkerende berichten in de media. Het beeld bijvoorbeeld dat mensen hier in het westen hebben van Iran is hier een voorbeeld van. Ik ben er inmiddels geweest en herkende niets van het beeld dat hier in Nederland heerst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand niet als medemens, maar als een ander soort wezen ziet, kan je er onmenselijk mee omgaan, zonder dat er sprake is van een besef. En als dat een heleboel mensen bij elkaar zijn, die een heleboel anderen niet als medemensen zien, krijg je situaties die wij allemaal kennen uit de geschiedenisboekjes en uit het nieuws.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in concentratiekamp Dachau geweest en als je daar de foto's bekijkt van wat er is gebeurd, dan snap je niet wat er in een mens omgaat als je dat met iemand anders kunt doen. Ik heb gezien dat Duitsers staan te lachen bij mensen die zijn opgehangen met de handen op de rug. Gelukkig kan ik het niet verklaren, dus geef eigenlijk niet echt antwoord, maar dat het bestaat is inderdaad gruwelijk.

Ook mensen die dieren mishandelen, zet ik op dezelfde lijn.
14 jaar geleden
Ik denk dat het meestal haat betreft. Als je of mensen die je lief heb structureel ontrcecht wordt aangedaan dan komen er vanzelf het slechste in je boven drijven. Op zich kan me voor stellen dat iemand in sommige situaties in staat is te doden.
Maar echt "genieten" van het doden, zoals je soms in oorlogsgebieden ziet, van iemand kan ik mij niet voorstellen, dat gaat er bij mij niet. Ik denk dat je dan in zo andere wereld leeft waar totaal andere wetten gelden. Dat kunnen wij als Westerlingen denk ik niet begrijpen en dat doe ik dan ook niet. Ik zat laatst te surfen op in internet en kwam ineens op een website waar een filmpje stond waar een onthoofding plaats vond. Ik kon het filmpje niet zien en zelfs van de beschrijving van het filmpje werd ik onpasselijk. Uiteindelijk snel weggeklikt, maar ik was wel even van slag van de gruwelijkheid van het filmpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jing jang, pong pong. om het in de geest van de onvolprezen xinix te zeggen:) de mens is slecht.... dwz er is een erorm potieneel aan kwaad in ieder mens. in een facistisch of communistisch regime komt die slechtheid vaak in zijn lelijkste vorm naar boven. ik denk uit angt om zelfbehoud en echt gaan geloven dat wreedheid terrecht en nodig is door een soort van hersenspoeling.

tergelijkertijd kan opgelegd kwaad (neem 39-45) ook het beste in een mens boven brengen: liever een rechtvaardig man sterven dan buigen voor voor de terreur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb zojuist gehoord van een aanslag in Bagdad,waarbij honderden onschuldige slachtoffers zijn gevallen! Ik kan de mensen die zo iets op hun geweten hebben niet begrijpen.
Er is toch geen enkele godsdienst die dat soort wreedheden propageert?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macht is de reden, het verheven voelen boven anderen, en door pijnigen en kleineren je machtiger voelen dan je slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmenselijke dingen als oorlog of marteling kunnen een mens zover brengen dat hij gaat doden. Ik vind dat soort dingen onmenselijk maar eigenlijk zijn ze zo oud als de mensheid dus heel menselijk (als je de geschiedenis bekijkt). Meestal geldt dat, als je maar jong genoeg van liefde en menselijke warmte wordt onthouden, je geen medemenselijkheid ontwikkelt.

Iemand schreef hier over Hitler. Die tijd is heel vreemd geweest. Hij en zijn makkers vonden simpelweg dat iedereen behalve de mensen die konden worden ontwikkeld tot de "Ubermensch" moesten worden uitgeroeid. Zelfs de bevolking van de Oekraine (die geheel eens waren met de bezetting omdat zij zich onderdrukt voelden door Rusland, ze liepen met hakenkrijzen en dergelijke rond), moesten werken tot ze er dood bij neervielen. Dus als Hitler door had kunnen gaan en de hele wereld had veroverd, waren er in de hele wereld geen andere mensen meer geweest dan blanken met blond haar. Mensen zonder gevoel. Bovendien had hij een voorchristelijk geloof dus alle religies zouden ook verdwenen zijn (of sterk onderdrukt).

Momenteel gebeuren dergelijke vreselijke dingen in Afrika waarbij kinderen gedwongen worden hun ouders, broers en zusters te doden alvorens gekidnapt te worden. Dit omdat, als je dat gedaan hebt, moorden in het algemeen heel gemakkelijk is.

Wat te denken van de geweldadige gangs in heel Amerika. Armoede en macht willen hebben zijn daar de oorzaak van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit in je bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(de meeste antwoorden gaan in op elkaar pijn doen op wereld- of oorlogsniveau, ik heb het dichter bij mezelf gezocht)

Ik geloof dat mensen elkaar pijn kunnen doen uit onmacht. Je machteloos voelen van frustratie, woede, verdriet en vervolgens denken dat je in de verdediging gaat, maar je gaat in de aanval. Dat soort mensen is vaak onzeker en heeft een kort lontje.
Ik ben ook van mening dat je het tegen iemand moet zeggen als hij/zij je enorm pijn heeft gedaan. Hou het bij jezelf en zeg in duidelijke bewoordingen wat iemand je heeft aangedaan. Meestal zullen ze schrikken en zeggen dat ze het niet zo bedoeld hebben. En zo leren zij ook weer voor de toekomst.