Waarom kunnen wij niet-rokers totaal niet voorstellen waarom iemand niet kan stoppen met roken?

We denken dat het aan wilskracht ontbreekt, dat het zoiets is als stoppen met koffie drinken .
Maar dat is het dus niet , nu ik weer iemand zie roken die bypasses, hartinfarct en een tia heeft gehad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen is niet moeilijk...
Ik doe het zovaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het me niet voorstellen . Ik weet dat velen het zich niet kunnen voorstellen...

Het beste antwoord

Omdat voor veel rokers het roken een verslaving is. Het is niet zo makkelijk als het lijkt om van een verslaving af te komen. Dit is een zeer moeilijk proces, wat voor eenieder anders verloopt.

Maar je denkwijze dat het met alleen wilskracht te maken heeft, begrijp ik goed. De wil om te stoppen is een begin, maar dan nog kan de verslaving hard terugslaan. Denk bijvoorbeeld aan de afkickverschijnselen, waardoor je toch weer snel aan het roken slaat.

Tevens kan het ook een zeer bewuste keuze zijn om te roken. Iedereen weet dat het slecht is, maar gerookt wordt er toch. Wat dat betreft weet eenieder waar hij/zij voor kiest en wat dat voor gevolgen kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Wij kunnen wel stoppen!
Maar zelfs na jaren stoppen kan de verleiding weer de kop op steken en dan begint het weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het lijkt dat niet rokers, niet kunnen accepteren dat andere roken.Dat zijn vooral in mijn omgeving mensen die altijd hebben gerookt.Dus laat iedereen zijn eigen vrije keuzes maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof "afhankelijk" is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten."

Ik denk dus dat het komt omdat wij niet weten hoe het is om het standaard te gebruiken, dus hoe erg je het zou gaan missen als je ermee stopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Om dezelfde reden dat je als niet-heroine verslaafde je je totaal niet kunt voorstellen waarom iemand niet kan stoppen met heroine spuiten: We zijn niet bekend met en verslaafd aan de desbetreffende stof.
Dat geldt ook voor alcohol, wiet, cocaine, voedsel en noem maar op.
Je kunt pas begrijpen hoe moeilijk het is om als verslaafde ergens vanaf proberen te komen, wanneer jij dat zelf ook aan den lijve hebt ondervonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Roken is verslavend. Dat betekent dat mensen erg afhankelijk zijn van roken. Het lijkt alsof ze niet zonder kunnen. Daardoor kan stoppen met roken heel moeilijk zijn. Mensen die willen stoppen, zijn bang dat ze het roken gaan missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar het schijnt zit dat tussen de oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
roken is een verslaving, dus als niet verslaafde is het moeilijk voor te stellen waar een roker doorheen gaat als hij gaat stoppen.

het komt wel degelijk aan op wilskracht. zelf 30 jaar lang zwaar verslaafde roker geweest, met pure wilskracht de verslaving overwonnen, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen behoefte meer aan heb.
ik kan er naar snakken, zelfs na bijna 2 jaar nog, maar ik doe het niet, want ik ben niet zwak, ik ben sterk, sterker dan mijn verslaving... dat is wilskracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet-rokers kunnen al niet begrijpen dat ze roken, laat staan dat ze kunnen snappen dat ze niet kunnen stoppen...

Zo zit het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor!
Ik ben een roker en ik snap zelf niet eens helemaal waarom het mij niet lukt om te stoppen.Ik heb al verschillende stoppogingen gedaan met wisselend succes.
Elke keer begin ik er dus weer aan,waarom ?? Ik noem bij mezelf alle nadelen van het roken op,ik weet dat ik er gewoon doorheen moet en dat het steeds beter zal gaan.Maar toch ga ik elke keer weer overstag,ik weet niet of het aan wilskracht ligt,op andere gebieden heb ik wilskracht genoeg.
Als ik als roker het al niet begrijp hoe kan iemand die nooit gerookt heeft het dan begrijpen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 30 jaar gerookt, en ik begrijp wel hoor waarom het zo moeilijk was om te stoppen (en is om gestopt te blijven).
Het antwoord heet verslaving. Dat is maar voor een klein deel lichamelijk en voor een heel groot deel zit het tussen de oren.
Je bent zo lang verslaafd geweest, dat je hersenen dit hebben opgeslagen als zijnde normaal.
Wanneer je dus stopt met dit gedrag, blijven je hersenen nog jarenlang protesteren, en proberen je ahw over te halen om weer te gaan roken. Soms is vervelende trekje van je hersenen levenslag. Maar je kan er mee om leren gaan.
Ik ben een bekeerde ex roker en ik kan me heel goed voorstellen,dat het stoppen erg moeiljk is,heb er zelf ook problemen mee gehad! Maar ik neem aan dat je met wij niet-rokers mensen bedoelt,die nog nooit gerookt hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja eigenlijk wel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K.
het is een verslaving en als ze stoppen(wat gewoon wel met wilskracht te maken heeft)dan zullen ze altijd een lichte mate van verslaving houden:een maal een verslaafde altijd een verslaafde....mijn moeder die al 3o jaar gestopt is vind een sigaret altijd nog aantrekkelijk heerlijk ruiken