Ontsteking in tand, zegt de tandarts volgens een rontgenfoto. is dit altijd accuraat ?

Tandarts zegt dat er in een tand een ontsteking zit. heeft een rontgenfoto gemaakt. maar ik voel niks geen pijn momenteel, ooit aan die tand, of welke tand dan ook in mijn gebit, en geen gaatjes. hoe accuraat is dit dan ? lijkt mij dat als je een ontsteking in een tand hebt dat je dat dan altijd voelt. Volgens tandarts is mogelijk een wortelkanaalbehandeling nodig, maar is dit wel zo. ik bedoel als je een gaatje hebt dan merk je echt wat ervan, maar ik heb nooit gaatjes gehad afgelopen 15-20 jaar. Kan het zo zijn dat wat je op een rontgen foto ziet iets anders is ? de tand is wat witter op de foto maar verder niks. kan het aan de tand liggen dat die gewoon zo uitziet op een rontgenfoto ? kan het/er een bloedstolling zijn in die tand ?

10 maanden geleden
in: Gebit
1.4K
Pieterke
10 maanden geleden
Ik heb heel wat gaatjes gehad waar ik niets van gevoeld had. Van een ontsteking heb je niet altijd pijn. Ik heb bijv. een blaasontsteking gehad die helemaal geen pijn deed.
ronron1212
10 maanden geleden
Waarom werd er een foto gemaakt als je geen pijn en gaatjes hebt dan?
SingingCoyote13
10 maanden geleden
@ronron1212 weet ik niet geen flauw idee. ze maken wel eens vaker rontgen bij die tandartsenpost
ronron1212
9 maanden geleden
@SingingCoyte13 Rare zaak waarom foto als er geen aanleiding is nergens voornodig geld klopperij

Het beste antwoord

Natuurlijk kan een tandarts fouten maken, maar een ontsteking is doorgaans gemakkelijk te herkennen.
Dentale infecties gaan niet altijd gepaard met pijn. De locatie van de infectie speelt hierbij een belangrijke rol. Als deze in een minder gevoelig gebied zit of beperkt is tot de vroege stadia, hoeft deze geen merkbare pijn te veroorzaken.
Het is mogelijk om een ontstoken tand te krijgen door barsten, veroorzaakt door bijvoorbeeld een harde klap op de tand, tandenknarsen of verkeerd kauwen of bijten. Deze barsten zijn niet altijd zichtbaar, vooral niet wanneer ze zich dieper in de tand bevinden of zich onder het tandvlees bevinden.
Doordat bacteriën langs de breuk de steunweefsels binnen kunnen dringen ontstaat er dan een ontsteking.
SimonV
10 maanden geleden