Hoe ga je om met angst voor het onbekende, het oncontroleerbare, soms het onomkeerbare, het onvermijdelijke..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben daar ook alleen nieuwsgierig naar. Ik wil die grote komeet best zien komen. De basis daarvan is, dat ik - hoe ongelovig ik ook ben - een rotsvast vertrouwen heb in karma, en ook dat je je karma niet kan ontlopen.

De tuinman en de dood

Een Perzisch Edelman:

Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -

Van middag (lang reeds was hij heengespoed)
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

"Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
"Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"

Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."
P.N. van Eyck
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TOP!!!!

Andere antwoorden (7)

Leven met angst kan een serieus en uitputtelijk probleem zijn, wat je niet zomaar naast je neer kunt leggen. Als die angst je leven dusdanig gaat beinvloeden dat je functioneren er onder lijdt, is het echt tijd om proffesionele hulp te zoeken.

Het je slechts af en toe dit soort angsten, dan volstaan onspanningsoefeningen of een pot goede sex meestal ook al!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is moeilijk, iig niet in je bed gaan liggen
relativeren,
denken aan positieve kanten van daar waar je bang voor bent
situatie toch tegemoet treden
als het met spanning te maken heeft, moet je het stap voor stap doen, dan zul je merken dat het niet altijd zo eng is als je denkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een goede nlp coach te zoeken.
Die helpt je met de angst(en) en leert jouw je gedachten op een positieve manier te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt zelf ook al het een en ander achter de kiezen..
Ik heb een paar maanden geleden een vraag gesteld die over heftige doodsangst ging, en jouw antwoord daarop getuigde van invoelingsvermogen en ervaring.

Het heeft mij in de loop der jaren enorm geholpen om te accepteren dat de zaken die je noemt in je vraag, bij het leven horen. Dat de angst ervoor groter is dan het daadwerkelijke moment dat het je inderdaad overkomt.

Ik heb ervaren dat, wanneer er werkelijk iets onoverkomelijks en oncontroleerbaars over je heen valt, je lijf en hersenen je beschermen, en je in kleine porties de shit te verteren en te verwerken geven.
Daar moet je op leren vertrouwen, want het is echt zo.

Ik heb ook geleerd dat dood niet erg is.
Het hoort bij het leven, net als de periode voordat je geboren werd niet eng is, is de dood dat ook niet. Het is slechts een overgang.

Tenslotte heb ik enorm veel kracht en rust gevonden bij 'een cursus in wonderen', dat mij heeft geleerd met beide benen op de grond te staan en vertrouwen te hebben in en liefde te hebben voor datgene dat groter is dan ikzelf ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ! regel voor regel eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Skusme, precies de juiste woorden.... dikke plus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@JJ1,,dat plusje is van mij..waar is de jouwe dan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan eentje van mij, om die gemiste van JJ goed te maken.
Daar heb ik geen angst voor

wel een onbedwingbare nieuwsgierigheid :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
durf je angst onder ogen te zien... zie, erken dat je je angstig voelt... laat het gevoel van angst toe en weet dat je niet wérkelijk dood kan gaan van angst...
zie waar de angst zijn oorsprong vindt: het zijn altijd gedachten die je angst inboezemen, je maakt je zelf bang door te geloven dat er iets vreselijks aan de hand is als je het leven niet onder controle hebt...
zie je dat je nooit, maar dan ook nooit de controle hebt over het leven? alles gaat zoals als het moet gaan, of jij je er tegen aan bemoeit of niet...
sterker nog: als je je er niet tegen aan bemoeit, als je alles gewoon laat gebeuren zoals het gebeuren moet, zonder je er tegen te verzetten, gaat het leven zelfs een stuk gemakkelijker...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ziet dat je geen keuze hebt... Dan is het eenvoudig... Want wat doe je met iets dat onvermijdelijk is? Wat doe je met iets dat onomkeerbaar is? En wat doe je met iets dat oncontroleerbaar is? En wat kun je doen aan het onbekende?

NIETS... En als je ziet dat je niet kunt doen, wat kun je dan nog verder?

NIETS...

Dus dan ga je je er vanzelf bij neerleggen... En dat is namelijk het enige dat juist is... En ik zal je zeggen dat als je iets doet wat juist is het goed voelt...

En als je iets doet wat niet goed is, dan voelt het niet goed...

Te simpel voor woorden, maar zo is het wel...

Doe je goed, dan voel je je goed... Wat heeft God het toch mooi gemaakt... WOW...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat geen God. Je bent God zelf in het diepst van jouw gedachten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt niet: "Er bestaat geen God. Je bent God zelf in het diepst van jouw gedachten!"
Dit klopt wel: "Er bestaat geen God. Je bent God zelf in het diepst van jou!"