waarom kunnen spieren niet dezelfde kracht blijven geven?

Tijdens het sporten, waarom kun je steeds minder gewicht aan (in dezelfde sessie) terwijl je spiermassa gelijk is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat je spieren steeds vermoeider raken. Spieren hebben tijd nodig om te herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je spieren uitgeput raken door de inspanning die je van ze vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat je spieren op den duur gaan verzuren. De oorzaak van dit verzuren vond ik via de link:

"Zet je jezelf flink in beweging, dan maken je spieren meer melkzuur aan. Diezelfde spieren zijn ook verantwoordelijk voor het weer afvoeren van het melkzuur. Zet je er een tandje bij, dan neemt ook de melkzuurproductie toe. Dat is voor de spieren een beetje teveel van het goede. Het melkzuur komt dan in de bloedbaan terecht en wordt onder meer in de lever afgebroken en daar vervolgens omgezet in glucose. Die glucose komt weer in het bloed terecht en kan weer door de spieren gebruikt worden.

Gooi je je versnelling nog een tandje hoger, dan neemt de hoeveelheid melkzuur verder toe. Er ontstaat als het ware een file in je spieren. Door deze melkzuurophoping gaan de spiercellen verzuren en kunnen de spiervezels minder goed samentrekken. Je zult dan de intensiteit moeten verminderen tot aanmaak en afvoer weer in evenwicht zijn. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het enige goede antwoord :)