Wat is het nut van menstrueren?

Een dokter vertelde dat menstrueren niet tot doel heeft de baarmoeder ''op te schonen''. Maar wat is dan wel het nut van al dat bloedverlies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ai lijkt er op dat jouw dokter in de bonus structuur van een farmaceut mee doet... Daarom met dit soort vreemde opmerkingen komt. Het heeft wel degelijk het nut van het schonen van de baarmoeder. Vrouwen die de pil doorslikken hebben later moeite om zwanger te worden... Dus het is misschien niet leuk maar het hoort er bij...

Antwoorden (5)

Oude eicellen uit de baarmoeder laten komen om plaats te maken voor nieuwe eicellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De baarmoederwant bouwt een slijmlaag op waarin de bevruchte eicel zich kan nestelen. DIE moet weg als er geen bevruchting plaatsvindt

Die eicel gaat dan vast ook mee naar buiten maar die is relatief erg klein. Het is vooral die slijmlaag afgebroken wordt

Of je dat opschonen noemt of niet?
Ik vind het geen rare term hiervoor

Toegevoegd na 28 seconden:
oei: baarmoederwanD
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het ook al zo'n raar beestje! +
amigo
12 jaar geleden
ha ha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eicel komt niet mee natuurlijk, die bevindt zich in de eileider en wacht daar op bevruchting. Gebeurt dit niet, dan sterft deze af en worden de resten geresorbeerd door de wand van de eileider.
Volgens professor Ivo Brosens van de Katholieke Universiteit Leuven dient de menstruatie vooral om de baarmoeder voor te bereiden op een zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is denk ik geen sprake van een 'nut', zoals jij dat bedoelt. Het is deel van een cyclus, een logisch gevolg van negatieve terugkoppeling. Omdat progesteron vlak na ovulatie door het gele lichaam wordt geproduceerd onder invloed van luteïniserend hormoon, blijft het baarmoederslijmvlies in stand. Progesteron remt echter de afgifte van LH door de hypofyse (hormoonklier in hersenen). Na verloop van tijd sterft het gele lichaam af door gebrek aan LH en stopt de progesteronproductie: menstruatie. De cyclus begint weer opnieuw. De menstruatie leidt het begin van een ander deel van de cyclus in: eicellen komen weer tot rijping en het baarmoederslijmvlies wordt weer opgebouwd. Dan weer ovulatie, geel lichaam --> progesteron --> dik slijmvlies maar doordat progesteron hypofyse remt sterft geel lichaam waardoor progesteronproductie stopt en je menstrueert. Nu begint de boel weer opnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast het nut van het opschonen, is het ook nuttig om te weten dat je niet of misschien juist wel zwanger bent.
Het allereerste symptoom daarvan is immers uitblijven van de zwangerschap.

Toegevoegd na 1 dag:
uitblijven van de menstruatie natuurlijk.