scheiden hoe moet je dat aanpakken?

Een goeie vriendin van mij heeft mij vertelt dat haar moeder wil gaan scheiden.
Ze zijn dus getrouwd en hebben samen een koophuis. Het is een typische man en heeft nog een beetje van die oude gewoontjes een vrouw hoort achter het aanrecht en hoord niet te werken.
Hij verwacht ook dat zij voor de kinderen zorgt en voor hem zorgt. Bijv. Koffie moet klaar staan als hij thuis komt.
nou ja allemaal dit soort dingen hij verwacht als hij wat roept dat zij dat doet.
Mijn vriendin wil graag haar moeder helpen om zonder dat hij te weten komt te verhuizen. maar beide weten ze niet hoe ze dat moeten aanpakken.
Mijn vriendin haar moeder schaamt zich hiervoor dat ze wil scheiden en vind het moeilijk om mensen om hulp te vragen. ze willen het om zijn rug heen doen omdat hij anders haar niet laat gaan. Hoe komen ze nou aan huursubsidie want kan je dat wel krijgen als je nog getrouwd bent en de man te veel verdient? Ze staat ingeschreven. Maar hoe moet je alles regelen. Ik wil graag tips om hun te helpen. Niet tips praat erover maar wat moet je allemaal regelen en waar en hoe. Hoe komen ze aan geld dat soort dingen. Wat komt er allemaal bij kijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is al heel wat dat ze staat ingeschreven voor een huurhuis.
Veel gemeenten doen dat niet eens, zolang je nog getrouwd bent.

Nee, zolang ze getrouwd is, zal ze geen uitkering krijgen en geen huursubsidie.

Ze kan dus niet scheiden zonder dat haar man daar vanaf weet.
Ze zal toch via een advocaat een verzoekschrift tot echtscheiding moeten indienen.

Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn,
is de helft van alle bezittingen van haar, dus ook de helft van het koophuis. Dan moet de man haar " uitkopen" of het huis moet verkocht worden en de overwaarde verdeeld.
Maak een lijst van alle spullen in huis en verdeel die alvast, op papier.

Er komt nog meer bij kijken, zoals allimentatie e.d.
Deze site maakt je wegwijs in de echtscheidingswereld.

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tis niet een antwoord waar ik op hoopt maar toch bedankt.... bedankt voor de tips.

Andere antwoorden (3)

laat haar naar een advocaat gaan, als ze weinig geld heeft, kost haar dit ook weinig, deze zet de scheiding in gang, na de scheiding kan ze alle subsidies en belastingvoordelen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheiden zonder dat de man ervan afweet kan echt niet , want ze scheiden van elkaar.
Ze moet dus naar een advocaat .
Ook als haar man niet wilt scheiden, dan kan ze toch scheiden !!
Ik snap wel dat de thuissituatie waarschijnlijk niet meer te "harden" is als meneer hoort dat hij in de toekomst zn eigen prakkie moet gaan koken e.d. maar als het niet uit te houden is kan ze misschien wel even logeren bij iemand ?
Meestal wordt het huis verkocht, delen ze samen de eventuele winst.
Als de man genoeg verdient moet hij alimentatie aan de vrouw betalen en dat wordt eventueel aangevuld met bijstand.
Maar misschien vindt ze het wel leuk om een baantje te zoeken i.p.v. bijstand.
VEEL STERKTE !!

Toegevoegd na 11 uur:
Nog even... ik lees dat ze zich schaamt om te gaan scheiden.
Nou, volgens mij hoeft dat tegenwoordig echt niet meer hoor, ik zie niet anders dan gescheiden mensen.
Ik ken er al een aantal die al 3x gescheiden zijn.

Als het echt een lastige man is, dan vinden de mensen dat alleen maar GOED van haar en verdient ze juist respect door de knoop door te hakken, i.p.v. zich als een onderdanige te laten gebruiken !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere sloten op de deur zetten, briefje op de deur...
zoek het maar uit ...ik heb geen zin meer om je sloofje te zijn !
Neem een advocaat, die zal je helpen.