ik vindt dat mensen dan ook eigenwijs kunnen zijn, omdat ze koppig zijn en niet luisteren naar anderen, omdat ze daar geen zin in hebben en dan meestal doen waar ze zin in hebben en wat ze zelf willen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in feite zijn het synoniemen. Koppig heeft een war negatievere klank dan eigenwijs. De enen noemt hetzelfde kind koppig, terwijl de andere hetzelfde gedrag als eigenwijs typeert.
Een bepaald soort onderwijs wordt 'eigenwijs'-school genoemd; ik moet de school die zichzelf 'koppig' noemt nog tegenkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koppig is meer dat je niet naar anderen luistert. en dat je bij je mening blijft. eigenwijs is denk ik meer dat je doet wat je zelf wil zonder waarde te hechten aan andermans mening als die vinden dat iets beter kan. het lijkt dus wel heel veel op elkaar! echt bijna hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig.

Ik zie koppig als niet je ongelijk willen toegeven. (zie ook bron)

Eigenwijs is meer niet willen luisteren naar andermans advies (het zelf beter weten, zie ook bron.)

Toegevoegd na 3 minuten:
In mijn optiek zit het verschil dus in hoe je er tegenover staat.

Koppig ben je als je iets blijft aanhalen, ondanks dat het eigenlijk wel duidelijk is dat een ander gelijk heeft.
bv.:
Je denkt dat vissen een geheugen van 10 seconden hebben. Iemand laat zien dat ze elke dag voor eten komen als hij bij de vissenkom gaat staan (dus ze hebben een geheugen). Als je dan je ongelijk nog niet wil toegeven ben je koppig.

Eigenwijs is een advies in de wind slaan.
bv.:
Je probeert een spijker in de muur te slaan en je weigert naar je vriend te luister die zegt dat je de hamer andersom moet houden. Je weet hier eigenlijk dat het beter is, maar je wilt het toch doen zoals je zelf wilt.

Voorbeelden zijn misschien niet perfect, maar het was het beste wat in me op kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed beschreven hoor, +je van mij ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, duidelijk uitgelegd: +
Inderdaad komen de betekenissen sterk overeen. Zo wordt in het woordenboek Eigenwijs ook gezegd 'altijd" te negeren wat anderen vinden. Ik zie koppig als iets negatievers. Zo luister je maar niet naar adviesen. Eigenwijs vindt ik mensen die geloven in hun manier en hun weg afgaan en dat vasthouden. Ik vindt dat eigenlijk wel een coole instelling, kijk naar Lady Gaga of Steve Jobs.. Hun waren eigenwijs en bereikten veel!'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laten we met feiten strooien in plaats van elk onze eigen invulling er aan te geven.

Het zijn synoniemen van elkaar, ze betekenen hetzelfde, de ene klinkt alleen negatiever als de andere.

Dus ja, als je koppig bent ben je ook eigenwijs.

Toegevoegd na 51 minuten:
"Het gebruik van een bepaald woord word vaak aan een bepaalde schrijfstijl gebonden. Doorgaans domineert een van de synoniemen in het idioom van een taal of een regio binnen een taalgebied. In de loop der tijd kunnen zich hierin echter verschuivingen voordoen, en hierdoor ontstaat een verschil in beleving. Wie bijvoorbeeld zegt dat hij "een stortbad heeft genomen" in plaats van dat hij gewoon "onder de douche heeft gestaan", kan voor pretentieus worden versleten. Afhankelijk van het taalgevoel en de ontwikkeling ervaren mensen bepaalde synoniemen dus al dan niet als geheel identiek qua betekenis."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Eigenwijs is weliswaar een van de synomiemen van koppig, maar daarom nog niet precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het gebruik van een bepaald woord word vaak aan een bepaalde schrijfstijl gebonden. Doorgaans domineert een van de synoniemen in het idioom van een taal of een regio binnen een taalgebied. In de loop der tijd kunnen zich hierin echter verschuivingen voordoen, en hierdoor ontstaat een verschil in beleving. Wie bijvoorbeeld zegt dat hij "een stortbad heeft genomen" in plaats van dat hij gewoon "onder de douche heeft gestaan", kan voor pretentieus worden versleten. Afhankelijk van het taalgevoel en de ontwikkeling ervaren mensen bepaalde synoniemen dus al dan niet als geheel identiek qua betekenis."
Zoals ze bij mij overkomen:

Koppig = je eigen zin doordrijven, niet toegeven aan anderen die iets anders willen
eigenwijs: Bij je eigen mening blijven , niet je mening aanpassen aan wat anderen je vertellen..argumenten van anderen naast je neerleggen zonder dat je ze kunt weerleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Je kan koppig zijn en welwillen doen wat je wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind "eigenwijs" nog iets anders dan koppig. Eigenwijs is een karaktertrek. Het gaat over iemand die zijn eigen weg volgt, soms tegen de stroom in. Ook al krijgt hij te horen dat het niet de juiste weg is, hij zal deze toch volgen omdat het volgens hem wél goed is. Een meer doorgedreven vorm is "betweterig" zijn; mensen die alles beter denken te weten.
"Grote" mensen waren vaak eigenwijs; bv. Dali, Einstein, Galilei, Edison, Onassis....Eigenwijze mensen zijn vaak tot veel in staat omdat ze platgetreden baantjes durven verlaten.

Koppigheid heeft meer te maken met een interactie met je omgeving. Je kan koppig je eigen zin doen, ook als je zelf zeer goed weet dat je niet de juiste weg inslaat (dit weten kan zelfs leiden tot een nog grotere koppigheid).Je kan weten dat je relaties e.d. kapot maakt maar toch verder gaan omdat je het niet wilt toegeven. Het heeft veel meer te maken met negatieve zelfbescherming, maw het eigen ego beschermen. Bij koppig zijn hoort "ik praat niet meer tegen hem/haar", "ik val nog liever dood dan dat ik mijn dochter toelaat de pil in te nemen". Koppigheid hoort bij vechtscheidingen, plotse beslissingen die je leven een knak kunnen geven (bv. plots je baan opzeggen omdat je baas iets verkeerds tegen je gezegd heeft), in een relatie nooit toegeven dat jij een aandeel hebt in conflicten (tot die relatie stuk gaat...). Enzovoort.

Eigenwijze mensen zullen naar je advies luisteren, maar dan voor zichzelf beslissen dat ze toch hun zin zullen doen omdat dit hun beter lijkt. Koppige mensen luisteren vaak zelfs niet eens, ze sluiten zichzelf voor een deel af om interactie uit de weg te gaan en in hun eigen gedachtengoed te kunnen blijven.