Kunnen een PTSS en ADHD symptomen met elkaar verband houden? Beiden worden ze hypothetisch gekoppeld aan verlaagd intracerebraal serotonine.

Zowel bij PTSS (Post Traumatic Stress Syndrome) als ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) wordt er vermoed dat een verlaagd serotonine gehalte in de hersenen de boosdoener is. Is het mogelijk dat een persoon gediagnosticeerd wordt met ADHD, waar eigenlijk onderliggens sprake is van een PTSS?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat PTSS en ADHD snel met elkaar verward worden. Aangezien ze allebei hele andere symtomen hebben.
Wel gebeurt het vaak dat mensen snel een stempel opgeplakt krijgen. Dus een verkeerde of te snel gestelde diagnose. Maar dat is voer voor een hele andere discussie.

Bij mijn eerste bron: syptomen ADHD
Bij mijn tweede bron: symptomen PTSS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een bijzondere vraag.

Allereerst kan in het algemeen gesteld worden dat
psychische diagnoses regelmatig (deels) verkeerd of onjuist worden gesteld.

PTSS en ADHD.
ADHD is aangeboren, PTSS ontstaat als gevolg van een zeer schokkende, veelal levensbreigende, ervaring.

Het verschil tussen beide aandoeningen is substantieel.

Onderzoek van Eric Vermetten heeft aangetoond dat "De cortex van veteranen met PTSS is dunner in de frontale hersenkwab. Veteranen met PTSS ervaren een pijnprikkel als minder pijnlijk dan veteranen zonder PTSS. Veteranen met PTSS vertonen een veranderde hersenactiviteit tijdens het verwerken van pijnlijke prikkels dan veteranen zonder PTSS. Tijdens het uitvoeren van geheugentaken laten patiënten met PTSS een veranderde hersenactiviteit zien in de frontale kwab en in de slaap kwab. Veteranen met PTSS hebben een objectiveerbare geheugenstoornis. De prestatie op een geheugentaak is een voorspeller van het huidig sociaal en beroepsmatig functioneren bij veteranen met PTSS."

PTSS die aanvankelijk als AHDH gediagnosticeerd wordt klinkt een beetje vreemd. Iemand met PTSS vertoond eigenlijk (bijna) geen kenmerken van ADHD.

Mocht dit niet het geval zijn dan zou ik geneigd zijn te zeggen dat de diagnose voor ADHD maar zelden zou kunnen worden toegekend aan iemand die eigenlijk PTSS heeft. Wel kan het zo zijn dat iemand beide ziekten kan hebben.

Mocht dit een concrete vraag zijn mbt een bekende van u dan zou ik u adviseren contact op te nemen met gespecialiseerde hulpverlening.

Mocht de persoon in de casus een (ex) militair zijn dan kunt u terecht bij Centrum '40-45 of het Militair hospitaal zie bronnen hieronder.

Ook het veteraneninstituut kan behulpzaam zijn bij het bemiddelen in zorg.
http://www.veteraneninstituut.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie reactie +1
Wat een fantastisch antwoord van Wijnstein. De inhoud duidelijk voorgelegd.
Wat ik daar graag nog aan wil toevoegen: jouw opmerking over serotonine vind ik heel tekenend. Denk jij sterk medisch? Ben je aanhanger van het "reparatie-idee"? Lichaam en geest zijn een eenheid, en het lichaam is geen zelfstandige machine. Je geest kan onvoorstelbare dingen lichamelijk tot stand brengen, en de 'buitenkant-geobsedeerden' zullen de samenhang nooit begrijpen.
Daarbij ook: er zijn zovele factoren die samenhangen en/of oorzakelijk onderliggend zijn aan de beoordeling en diagnostiek van PTSS en ADHD. Ze zijn kenmerkend in aard en ernst zeeeer anders. En bedenk je goed: deskundig labelen (diagnosticeren) lijkt al heel wat, maar echt weten en begrijpen kun je het niet. Het is bij elk mens weer anders. De 'hoofdstroom' klopt dan.