Kunnen hersenen geimplanteerd worden?

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar vraag me af als het niet kan, waarom dan niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik denk wel dat het zou moeten kunnen, maar dan zot je wel met alle zenuwen enzo. Het is nog nooit gelukt, maar het zou wel kunnen, dus ja het kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Robert White neurochirurg aan de Cleveland Medical Hospital, was er in de jaren zestig min of meer in geslaagd. Hij stuitte toen op hevige kritiek, was dit wel ethisch verantwoord? Zijn carrière kreeg harde klappen te verduren. Hij werd van alle kanten belaagd,noodgedwongen en onderdruk staakte hij zijn onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach IkHartjeJou... Ik ben weer wat actiever hier, en dan trek je minnaars aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend voor je. Maar maak je niet druk. Er gaan geen punten af van jouw puntenaantal en mocht dat wel zo zijn... van de punten kun je niets kopen... :-)
zenuwen kunnen nog steeds niet gekoppeld worden als waren het electrische draadjes het is gewoon te complex
anders waren we wel in staat een ruggenmerg te repareren
maar als die eenmaal verbroken is dan kun je dat ook niet meer goed krijgen
en dat strengetje is maar een iets meer als een paar centimeter dik dus wat denk je dat al die zenuw uiteinden in het hersenstam kunnen koppelen.
los nog even gezien van bloedvaten koppelen
het in leven houden van de hersens buiten het lichaam
12 jaar geleden
Nee dat kan niet. Het centrale zenuwstelsel vervangen is science fiction. Waar moet een donorbrein vandaan komen? Van een donor die hersendood is verklaard? De complexe neuronale bedrading binnen de hersenen sterft bovendien snel af zonder goede doorbloeding.

Teveel zenuwverbindingen met het lichaam, die allemaal worden verbroken, moeten opnieuw uitgroeien terwijl spontane regeneratie van het zenuwstelsel nu juist niet optreedt. Hersentransplantatie kan dus niet, maar vervangen of aanvullen van zenuwcellen blijkt wel te kunnen. Neurotransplantatie wordt dat genoemd!

Neurotransplantatie is een simpele techniek maar moet wel met precisie worden uitgevoerd. Cellen worden middels een canule of injectienaald in de hersenen gebracht op een plek waar ze gestorven cellen kunnen vervangen of de functie van aangetaste cellen kunnen overnemen.

De hersenen kennen geen gevoelszenuwen dus alleen plaatselijke verdoving op de schedel is daarbij voldoende. Het rechtstandig in- en uitbrengen van een injectienaald geeft bovendien minimale hersenschade, in ieder geval geen schade die gevolgen heeft voor het functioneren van die hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me herinneren ooit een artikel te hebben gelezen over hersentransplantatie bij twee chimpansees. Na transplantatie konden de apen elkaars truukjes doen en hun eigen niet meer. Artikel stond volgens mij in de panorama of de Aktueel. Ongeveer28 jaar geleden. Apen zijn paar dagen na de ingreep overleden.