is het goed om een stotteraar te corrigeren?

bijv als hij niet uit z'n woorden komt dat je hem dan gaat verbeteren

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

nee, niet doen. bij een stotteraar is het niet een kwestie van niet op het juiste woord kunnen komen, maar een kwestie van het even niet uit kunnen spreken. als je een stotteraar gaat aanvullen voelt hij zich daarbij waarschijnlijk niet prettig.

Als je hem goed kent moet je het hem gewoon even vragen maar anders kan je hem gerust even verbeteren maar als blijkt dat hij dat niet zo fijn vind dan kan je stoppen, bij iedere stotteraar is dat anders, geef hem even de tijd maar als het nodig is verbeter hem.

Bronnen:
Eigen ervaring

Nee, een stotteraar komt uiteindelijk wel uit zijn woorden. Als je hem gaat verbeteren zal hij dit niet als "prettig" ervaren. Veel mensen die stotteren zitten er zelf al heel erg mee, hen verbeteren zal ze niet helpen.

Dat hangt van de persoon in kwestie af. Hoe je het beste met een stotteraar kunt omgaan, kan niet in 'algemene regels' worden uitgedrukt, omdat dit erg afhankelijk is van het individu. Probeer aan te voelen of te vragen of de stotteraar het wel of niet prettig vindt dat je hem helpt. Sommigen zullen opgelucht zijn, maar de meeste stotteraars krijgen alleen maar meer stress als mensen hun zinnen aanvullen. De stotteraar neemt dit meestal niet op als hulp, maar ervaart dit eerder als onaangenaam. Probeer te luisteren naar wát de stotteraar zegt en laat je niet afleiden door hóe hij iets zegt. Houd op natuurlijke wijze oogcontact, zoals je dat ook doet bij andere sprekers.

Bronnen:
http://www.stotteren.nl/

Plus voor bovenstaande antwoorden. Kleine aanvulling: het ligt er ook aan hoe snel je hem aanvult. Als vrouw en moeder van een stotteraar blijf ik eerst mijn best doen om af te wachten of het mijn man of zoon zelf lukt. Zoniet, dan vul ik ze aan en kan dit soms ook een opluchting voor ze zijn waardoor ze vaak zonder verder haperen hun zin af kunnen maken. Raar maar waar. Maar dan moet je wel eerst goed naar ze luisteren en weten hoe je ze moet aanvullen. M.a.w. Zeg niet te snel Andijvie wanneer iemand zegt dat ie "IJs met a...a...a...aardbeien" lekker vindt. ;) Toegevoegd na 1 minuut: Hoe je ze moet aanvullen = wàt je moet aanvullen. Anders maak je het alleen maar erger.

Ikzelf als stotteraar vind het fijner als ze het niet doen. Maar het kan per persoon verschillen. Ik zou het niet erg vinden als het gebeurt maar toch liever doe ik het zelf. Denk dat het uit een soort automatische schaamte komt dat optreed omdat het je zelf niet in 1x lukt. Ik kan er zelf ook moeilijk antwoord op geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100