Ze zeggen dat je je eigen hartslag voelt in je duim, en dat je daarom met je wijsvingers en middelvinger een ader moet zoeken. Ook daar voel je 't ??

Omdat ik weinig ruimte heb voor de vraag, hier wat duidelijker:

Ze zeggen dus, omdat je je eigen hartslag in je duim voelt, moet je, als je een ader zoekt (bij jezelf óf bij een ander) je dan je wijs- en je middelvinger moet gebruiken. Maar dit klopt toch niet? Want ik voel in mijn middelvinger ook mijn eigen hartslag. En als ik mijn eigen hartslag wil bepalen, waarom zoek ik dan moeilijk naar een hartslag, en waarom duw ik dan niet gewoon mijn duimen tegen elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb ik ooit geleerd bij ehbo, dat er aders om je vingers heen gaan (met uitzondering van de duim). Dus als je zegmaar een omtrek van je hand maakt, dat dan de pen langs die anders gaat. Bij de duim gebeurd het zelfde, maar dan 90% gedraaid, waardoor als je met je duim ergens op drukt, je je eigen ader zal voelen. Alleen is het alweer een tijdje geleden, dus het kan zijn dat mijn beeld een beetje vertekend is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo krijg je het inderdaad wel geleerd, daarom vind ik het dus apart dat ik wel de hartslag in mijn middelvingers voel.

Antwoorden (3)

Leuke vraag! Mijn inziens:

Als je met je wijsvinger op je duim drukt, voel je je eigen hartslag (je voelt met je wijsvinger de hartslag in je duim).

Druk je met je duim op de pols van iemand anders, kun je dus ook je eigen hartslag voelen (met je eigen duim) daar zitten ook gewoon zenuwen in.

Je zegt te claimen dat je in je middelvinger ook je hartslag voelt. Druk je dan de duim op je middelvinger? Want dan voel je waarschijnlijk je duim, maar hooguit LIJKT het dat je je middelvinger voelt.

De laatste vraag ben ik voorzichtig in: Misschien voel je zo een "dubbele" hartslag.

Toegevoegd na 20 minuten:
De reden dat het overigens meestal bij de pols wordt gevoeld, is omdat daar de slagader(s) het dichtste op de "oppervlakte" liggen. Hierdoor is het hier goed voelbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee natuurlijk voel ik de hartslag in mijn middelvinger niet met mijn duim (ik lijk misschien dom..haha) Nee, ik duw mijn 2 middelvingers tegen elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar dat kon ik er direct uit halen. Ik ken het gegeven dat je het niet met je duim mag doen sowieso niet, maar aangenomen dat het waar was heb ik mijn antwoord gegeven. Mogelijk is het zo dat de hartslag in de duim "sterker" wordt geacht dan die in de middelvinger?!
Als je bij iemand anders de hartslag wil voelen, moet je dat inderdaad niet met jouw duim doen. Want dan voel je in je duim jouw hartslag, en niet die van de ander. Let er maar op hoe dokters en zuster bij iemand de pols voelen: met de midden- en wijsvinger op een bepaalde plek op de pols.
Bij jezelf je pols voelen kun je doen zoals je wilt, want je zult toch alleen je eigen hartslag voelen. Daar is geen verwarring bij mogelijk. Je kunt ook in je hals voelen, maar niet te erg porren en poken daar, want je kunt je dan ritmestoornissen op het lijf halen (geen grote kans maar het kan).

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer info in de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt antwoord op mijn vraag..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik de vraag ook niet goed begrepen want dit lijkt mij een goed duidelijk antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ytje, je hebt het over een ader voelen bij jezelf of bij een ander...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg dit zelf al in mijn vraag..daarom staat dit er ook achter: Maar dit klopt toch niet? Want ik voel in mijn middelvinger ook mijn eigen hartslag. En daar geef je geen antwoord op. Je herhaalt wat ik zeg.
Je voelt inderdaad in je middelvinger je hartslag en ook in je duim. Maar toch mag de duim niet gebruikt worden om de hartslag te meten omdat hij een dubbele hartslag kan laten voelen én omdat de duim grotere aders heeft.

De polsslag, pols of pulsus is de voelbare klopping in de slagaders en kan het meest eenvoudig gevoeld worden ter hoogte van de pols. Palperen (voelen) moet correct gebeuren om een puls te kunnen voelen. De arteria radialis ligt het meest oppervlakkig en is bijgevolg het best voelbaar aan de binnenzijde van de pols aan duimzijde.

Door met de ene hand de wijsvinger en middelvinger van de andere hand zachtjes samen te omklemmen kan de puls ook worden gevoeld. Er zijn nog meer plaatsen waar de puls gevoeld kan worden. Lees verder in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou je eigenlijk bij een ander toch niet met je middelvinger mogen voelen? Omdat je dan ook je eigen hartslag voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hartslag in een vinger is minder voelbaar dat in een duim, omdat de duim grotere aders heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hij ís voelbaar. Dus als de persoon dood is, of je denkt de ader van de persoon te pakken te hebben, en je voelt toch je eigen hartslag, heb je toch een probleem..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je hebt een punt....