Waarom krijg ik droge ogen door de verwarming onder mijn bureau? (Ik heb lenzen)

Ik zit hier op mijn kamer, mijn huiswerk enzovoorts te doen. Omdat het best koud is, heb ik de verwarming aan gezet.
De verwarming zit onder mijn bureau, en de warmte komt dus van onderaf.
Ik heb zelf dus last van droge ogen tijdens dat de verwarming aan staat. Als hij uit staat, heb ik er geen last van.
Ik heb zachte lenzen, en ik draag mijn lenzen vanaf 7 uur 's ochtends, tot meestal 9-10 uur 's avonds. Ik heb er overdag geen problemen mee.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ook ik draag zachte lenzen en ken het probleem. De oorzaak is dat je lenzen voor een groot gedeelte uit water bestaan (verschild sterk per lens 20 tot 60 procent). Door de warmte van je kachel drogen je lenzen uit. (leg zachte lenzen maar eens een dag buiten de vloeistof. Ze zullen hard worden). Omdat je lenzen niet zelf vocht kunnen aanmaken (zoals je oog dat doet) drogen ze makkelijk uit.

Ten eerste krijg je al snel droge ogen als je lenzen draagt. Ten tweede zorgt verwarming altijd voor droge lucht(denk maar aan de verarming van vroeger waar altijd een bakje met water aan hing om de lucht vochtig te houden). Deze combinatie zal geheid de rede zijn van je droge ogen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100