Kan iemand mij in gewone woorden uitleggen wat shell-shock inhoudt en hoe het veroorzaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (2)

Dat is een trauma dat soldaten hebben opgelopen nadat ze in een gevechtsgebied zijn geweest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shellshock
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shell-Shock - een schotwond in de ziel

Na de eerste slagen om Ieper (Duitse opmars door België) tijdens de eerste Wereldoorlog bleek er geen uitweg meer uit de oorlog.

Vele Britse soldaten keerden terug naar huis met shell-shock-symptomen. Lichamelijk mankeerden ze niets, maar ze trokken zich terug in waanzin.Shellshock is een psychologische stoornis die veroorzaakt wordt door blootstelling aan de gruwelijkheden in een oorlog. Lange tijd worden soldaten die hieraan lijden voor deserteurs aangezien. (iemand die wegloopt van het leger) Shellshock werd nog niet als ziekte beschouwd, maar als een poging van bedriegers om onder het vechten uit te komen.

Symptomen van shellshock zijn gevoels- en bewegingsstoornissen, slapeloosheid, angst, emotionele instabiliteit, afsluiting van de omgeving en hallucinaties. Deze stoornis ontstaat door de gruwelijkheden in een oorlog en is van alle tijden. De Romeinen noemden de aandoening oorlog nostalgie, omdat volgens hen de symptomen door heimwee veroorzaakt zouden worden. Tijdens de Napoleontische oorlogen werd er gesproken van oorlogstrauma’s. In 1880 verscheen er een boek over het fenomeen zenuwuitputting tijdens oorlog. Vanaf dat moment werd er meer onderzoek gedaan naar de aandoening. Zo is het onderwerp op een Duits congres in 1907 behandeld. Hier kwamen zenuwstoornissen ter sprake die gesignaleerd waren bij Russische soldaten tijdens de Russisch-Japanse Oorlog in 1905.
De Eerste Wereldoorlog kende met zijn gruwelijke loopgravenoorlog veel soldaten die aan shellshock leden. Fysiek mankeerden zij niks, maar zij trokken zich terug in waanzin. Zij werden veelal niet behandeld, omdat zij uiterlijk niets mankeerden. Sommigen werden zelfs terug naar het front gestuurd. Er werd geen behandeling ontwikkeld en patiënten werden naar huis gestuurd en in inrichtingen opgenomen. Wel werd er steeds meer onderzoek gedaan naar het fenomeen.